انواع تهویه استخر سرپوشیده و انتخاب دستگاه مناسب برای آن

تهویه استخر سرپوشیده

تهویه استخر سرپوشیده از این جهت اهمیت پیدا می‌کند که در استخرها رطوبت زیادی تجمع پیدا می‌کند و شرایط آب و هوایی نامطلوب می‌شود. به همین خاطر برای حفظ سلامت افرادی که در استخر حضور پیدا می‌کنند، استفاده از دستگاه‌های تهویه مطبوع استخر ضروری است.

دستگاه‌ هواساز و تهویه مطبوع میزان رطوبت و دما را در استخرهای سرپوشیده متعادل می‌کند. با توجه به اینکه انواع تجهیزات مختلف برای تهویه استخرهای سرپوشیده وجود دارد، در این نوشتار قصد داریم به معیارهایی که باید برای انتخاب دستگاه تهویه مطبوع در نظر بگیرید، اشاره کنیم.

چه معیارهایی برای انتخاب دستگاه‌های تهویه مطبوع استخر اهمیت دارند؟

یکی از مهم‌ترین نکاتی که هنگام انتخاب سیستم تهویه استخر سرپوشیده باید مدنظر قرار بگیرد، کیفیت هوای محیط است. با توجه به استاندارد ASHRAE 62/1، کیفیت هوای داخل استخر باید سنجش شود تا بتوان یک سیستم تهویه مطبوع استخر، مناسب برای هر محیط طراحی نمود.

بر اساس این استاندارد دمای استخرهای معمولی باید بین ۲۴ تا ۲۹ درجه سانتی‌گراد باشد و میزان رطوبت نسبی محیط ۵۰ الی ۶۰ درصد باشد.

در استخرهایی که جنبه درمانی دارند، دمای هوا بین ۲۷ تا ۲۹ درجه سانتی‌گراد و رطوبت نسبی بین ۵۰ تا ۶۰ درصد لازم است.

دمای آب استخر نیز بایستی حتماً مطابق با این استاندارد باشد.

در استخرهای معمولی دمای آب بین ۲۴ تا ۲۹ درجه سانتی‌گراد، در استخرهای آب درمانی بین ۲۹ تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد و استخرهای مورد استفاده برای مسابقات ورزشی، ۲۲ تا ۲۴ درجه سانتی‌گراد استاندارد است.

تعویض هوای استخر با هوای تازه با فشار و حجم استاندارد

بر اساس استانداردی که در بالا اشاره کردیم، سیستم تهویه بایستی بتواند لازم را تامین کند و موجب گردش هوا شود. تعداد دفعات تزریق اکسیژن این سیستم باید بتواند بر اساس استاندارد ASHRAE 62/1، فشار هوای منفی ایجاد کند که میزان آن بین ۱۰ تا ۱۵ درصد باشد. چنانچه این عمل به درستی انجام نشود، بوی نامطبوع در سالن استخر جمع می‌شود و افرادی که در استخر حضور دارند دچار نفس تنگی می‌شوند. زیرا میزان رطوبت هوا بیش از حد تحمل می‌شود.

توجه داشته باشید که سیستم تهویه هوا در بخش تماشاچیان و استخرهایی که دارای سکوی تماشاچی هستند؛ نیز لازم است. زیرا در محوطه استخر بوی کلر و رطوبت زیاد می‌شود و تماشاچیان نمی‌توانند در چنین فضایی بمانند.

تنظیم رطوبت هوای استخر

در فصل‌های گرم مانند تابستان هرچه رطوبت هوا در استخر افزایش پیدا کند، مشکلاتی مانند تنفس سخت برای مراجعه کنندگان پیش می‌آید. بنابراین یکی از معیارها برای انتخاب سیستم گرمایش یا تهویه مطبوع استخرها، توجه به تنظیم رطوبت محیط است. البته در فصل زمستان این مشکل کمتر می‌شود. اما باید حتماً هوای تازه وارد استخر شود و میزان رطوبت توسط رطوبت سنج اندازه‌گیری شود.

سیستم‌های تهویه با استفاده از دستگاه هواساز رطوبت را دفع می‌کنند و آبی که از سطح استخر تبخیر شده، جذب شده و به خارج از محوطه انتقال پیدا می‌کند.

گرمایش و کنترل دمای استخر

گرمایش هوای داخل استخر در اکثر روزهای سال ضروری است. این عمل توسط یک دستگاه هواساز مرکزی انجام می‌شود. دستگاه هواساز باید به سیستم آب گرم متصل باشد تا بتواند هوای گرم را از طریق کانال‌کشی‌های سقفی یا کانال‌های زمینی به سراسر قسمت‌های استخر برساند.

برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی در فصل زمستان و گرم کردن هوای استخر، میزان هوای سرد ورودی کاهش می‌یابد و با سیرکوله کردن هوای داخلی، دمای داخل استخر از دمای خارجی تا بیش از ۲۰ درجه سانتی‌گراد بیشتر می‌شود. البته در بعضی از استخرها نیز با توجه به بودجه استخر و نظر طراح، از دستگاه‌های هواساز و سیستم‌های تهویه‌ای استفاده می‌شود که می‌توانند انرژی را بازیافت کنند.

انتخاب دستگاه مناسب برای تهویه استخر سرپوشیده

با توجه به معیارها و مواردی که عنوان کردیم بهترین دستگاه برای تهویه مطبوع استخرهای سرپوشیده یک دستگاه هواساز است. این دستگاه‌ها که در بیرون از سالن استخر قرار می‌گیرند از اجزای مختلفی مانند کویل آب گرم، کویل آب سرد، تجهیزات رطوبت زنی، فن و تجهیزات رطوبت گیر تشکیل شده‌اند.

همچنین دستگاه‌های هواساز فیلترهای زیادی دارند که می ‌توانند در مسیر عبور هوا نصب شوند. این فیلترها می‌توانند هوایی را که در اثر برخورد با لوله‌های آب سرد و لوله‌های آب گرم تغییر دما داده‌ است، سرد یا گرم کنند.

به این صورت عملیات فیلتر شدن، رطوبت زنی و رطوبت گیری با استفاده از این تجهیزات انجام می‌شود و در نهایت هوایی که دارای دمای مناسب باشد از طریق کانال‌های توزیع، در سراسر استخر پخش می‌شود. البته معمولاً دستگاه‌های هواسازی که در استخرها مورد استفاده قرار می‌گیرند، کویل آب سرد ندارند. زیرا در استخر نیازی به سرد کردن هوا نیست و برای آب گرم این دستگاه‌ها از موتورخانه استخر استفاده می‌شود. با توجه به این توضیحات بهترین تهویه استخر سرپوشیده هواساز هیت ریکاوری استخر است.

خرید دستگاه تهویه استخر سرپوشیده

هنگام انتخاب و خرید دستگاه‌های هواساز برای تهویه مطبوع استخرهای سرپوشیده، توجه کنید که دستگاه باید کیفیت بالایی داشته باشد. زیرا وظیفه اصلی این سیستم‌ها از بین بردن رطوبت بالا در داخل استخر است. این دستگاه‌ها باید کیفیت خوبی داشته باشند تا بتوانند با توجه به ابعاد و اندازه استخر به میزان لازم عملیات هوادهی را انجام دهند.

در صورتی که نیاز به مشاوره برای خرید سیستم تهویه مطبوع استخر دارید، می‌توانید با کارشناسان کارن تهویه زاگرس تماس بگیرید. کارشناسان ما شما را برای انتخاب و خرید بهترین سیستم تهویه راهنمایی می‌کنند. دستگاه‌‌های هواساز استخر باید بتوانند با استفاده از تجهیزات رطوبت گیر، رطوبت زن و فیلترهای مخصوص از ورود آلودگی‌ها، گرد و غبار و هر نوع میکروب به داخل استخر جلوگیری کنند و هوای تازه را وارد مجرای کانال‌ها و محیط استخر کنند. بهترین گزینه برای تنظیم دما و رطوبت هواساز هیت ریکاوری استخر است.

جمع بندی

پس از بررسی معیارهای سیستم تهویه استخر به این نتیجه رسیدیم که دستگاه‌های هواساز بهترین گزینه برای نصب در استخرهای سرپوشیده هستند. به منظور کسب اطلاعات بیشتر درباره دستگاه تهویه مطبوع و خرید این سیستم‌ها، می‌توانید به سایت کارن تهویه زاگرس مراجعه نمایید.

در انتخاب دستگاه تهویه مطبوع برای استخرهای سرپوشیده، به معیارهای مهم توجه کنید. کیفیت هوا، دما، رطوبت، تعویض هوا با هوای تازه، تنظیم رطوبت، گرمایش و کنترل دما از اهمیت بالایی برخوردارند. دستگاه انتخابی باید قابلیت ایجاد شرایط مطلوب طبق استانداردهای ASHRAE 62/1 را داشته باشد. این معیارها برای حفظ سلامت و راحتی افراد حاضر در استخر بسیار حائز اهمیت هستند.

دستگاه‌های تهویه مطبوع در استخرهای سرپوشیده با بهره‌گیری از تجهیزاتی همچون کویل آب گرم، کویل آب سرد، تجهیزات رطوبت زنی، فن و تجهیزات رطوبت گیر به افزایش کیفیت هوا می‌پردازند. این دستگاه‌ها با انجام عملیات رطوبت گیری، تنظیم دما و استفاده از فیلترهای مخصوص، از ورود ذرات آلودگی و گرد و غبار به داخل استخر جلوگیری کرده و هوا را تصفیه و بهبود می‌بخشند. این عملکرد به حفظ سلامت و راحتی افراد در استخر کمک می‌کند.

بله، دستگاه‌های هواساز برای استخرهای سرپوشیده ضروری هستند زیرا در این استخرها به راحتی رطوبت زیادی جمع ‌می‌شود و بدون یک سیستم تهویه مطبوع، شرایط آب و هوایی نامناسبی ایجاد می‌شود که می‌تواند بر سلامتی کاربران تأثیرگذار باشد.

امتیاز به post
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین محصولات

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

ارتباط با ما

مشاوره رایگان