انواع تهویه محیط های صنعتی و کاربردهای آن

تهویه محیط های صنعتی

ایجاد یک محیط کاری سالم و ایمن در صنایع مختلف، اهمیت زیادی دارد. به خاطر اینکه در محیط های صنعتی دود، گردوغبار و مواد مختلف وجود دارد، استفاده از انواع دستگاه‌های تهویه محیط‌ های صنعتی ضروری است. سیستم‌های تهویه صنعتی به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که مقدار مشخصی از هوا را با سرعت خاص از محیط خارج کنند و هوای تازه را جایگزین آن کنند. این کار باعث حذف آلاینده‌های نامطلوب در محیط های صنعتی می‌شود. اگرچه همه سیستم‌های تهویه دارای اصول اولیه یکسانی هستند، اما هر سیستم مطابق با نوع کار و میزان انتشار آلاینده‌ها، برای هر صنعت به‌صورت اختصاصی طراحی می‌شود. در این نوشتار قصد داریم درباره انواع تهویه محیط‌های صنعتی و کاربردهای آن‌ها صحبت کنیم.

معرفی سیستم‌های تهویه محیط‌ های صنعتی

تهویه محیط‌ های صنعتی دارای سه سیستم اصلی است که برای محیط های سربسته صنعتی مانند کارخانه‌ها، سوله‌ها و مکان‌هایی که آلودگی‌های محیطی زیادی دارند قابل استفاده می‌باشند. وجود آلاینده‌های شیمیایی، گردوغبار و دود در هوا برای کارکنان ضرر دارد، به سلامت آن‌ها آسیب می‌زند. بنابراین ایجاد هوای سالم و تهویه محیط‌ های صنعتی اهمیت زیادی دارد. سه نوع اصلی دستگاه‌های تهویه که در محیط های صنعتی قابل استفاده هستند، عبارت‌اند از:

تهویه طبیعی

همان‌طور که از نام آن پیداست به جریان هوای طبیعی در محیط های صنعتی که توسط درها، پنجره‌ها و منافذ موجود در سقف و …برقرار می‌شود، تهویه طبیعی گفته می‌شود. این منافذ شرایطی را فراهم می‌کنند تا هوا در محیط گردش داشته باشد و هوای مضری که توسط ماشین‌آلات صنعتی تولید می‌شوند از محیط خارج شود. درست است که تهویه طبیعی در بسیاری از محیط های کاری مناسب است، اما نمی‌توان گفت که برای تهویه هوای یک محیط کاری صنعتی کافی است!

تهویه رقیق ساز

یک سیستم تهویه رقیق ساز وظیفه فیلتراسیون عمومی محیط‌‌های صنعتی را به عهده دارد. این سیستم که به‌صورت مستقل عمل می‌کند با کاهش و کنترل غلظت دود در کارگاه‌ها و کارخانه‌ها، هوای پاک و سالم تولید می کند. در کارگاه‌های جوشکاری، گاراژ‌ها و مکان‌های دیگری که سطح بالایی از دود در هوای آنجا منتشر می‌شود، می‌توان از سیستم تهویه رقتی یا رقیق ساز استفاده نمود. به خاطر اینکه گاهی اوقات در محیط های آلوده گاز های قابل انفجار هم وجود دارد، تهویه رقیق ساز می تواند با رقیق نمودن هوا از بروز آتش سوزی و انفجار نیز جلوگیری کند.

تهویه اگزوز یا خروجی

یکی از کارآمدترین سیستم های تهویه محیط‌ های صنعتی برای جلوگیری از تجمع آلاینده‌ها در هوا، تهویه خروجی است. استفاده از این سیستم تهویه از استنشاق مواد آلاینده توسط کارکنان جلوگیری می‌کند. تهویه خروجی، دود، گردوغبار، مه، گازها و بخارات را در منبع خود جمع می‌کند و اجازه وارد شدن آن‌ها به هوای محیط های صنعتی را نمی‌دهد.

جذب مواد مضر قبل از اینکه وارد هوای فضاهای کاری شوند تا حد زیادی می‌تواند ایمنی و سلامت کارکنان را تأمین کند. البته نکته مهمی که درباره این نوع از دستگاه‌های تهویه مطبوع در محیط های صنعتی وجود دارد، این است که باید دقت کنید تمام آلاینده‌ها توسط این دستگاه فیلتر شوند و به یک محل امن برای تخلیه ارسال شوند. همچنین در زمان نصب این سیستم‌های تهویه باید به نکات مهمی توجه شود که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • انتخاب هواکش مناسب برای محیط های کاری اهمیت زیادی دارد. زیرا اگر اندازه این هود مناسب محیط نباشد، نمی‌تواند جریان هوای کافی را برقرار کند و آلودگی‌های محیطی را جذب کند.
  • به محل نصب سیستم‌های تهویه توجه کافی داشته باشید. درصورتی‌که هواکش خیلی دور از منبع آلودگی قرار بگیرد، کارایی حذف بخار‌های شیمیایی یا آلاینده‌های محیطی را نخواهد داشت.
  • کارکنان کارخانه های صنعتی باید آموزش ببینند و با نحوه عملکرد سیستم تهویه محیط‌ های صنعتی آشنا شوند.

انواع تهویه محیط های صنعتی

در بخش پیش به سیستم‌هایی اشاره کردیم که برای تهویه محیط های صنعتی به کار می‌روند. اما در این قسمت درباره انواع سیستم‌های تهویه و کاربردهای آن‌ها صحبت می‌کنیم.

تهویه صنعتی محوری

دستگاه‌های تهویه سقفی، دیواری، کانالی و پوششی جزو این دستگاه‌های تهویه هستند که با توجه به نیاز محیط، مورد استفاده قرار می‌گیرند. هواکش‌های آکسیال سقفی، هواکش‌های جت فن و … نمونه‌های پرکاربردی از این دستگاه‌های تهویه صنعتی هستند که برای جذب گازهای خورنده در فضاهای سربسته مانند آزمایشگاه‌ها، کارخانه‌ها و کارگاه‌ها استفاده می‌شوند.

تهویه گریز از مرکز

تهویه سانتریفیوژ یا گریز از مرکز با هدف فیلتر کردن آلودگی ‌ها و گرفتن گرد و غبار هوا مورد استفاده قرار می ‌گیرد. این دستگاه ‌ها که بیشتر برای جذب گرد و غبار و تهویه مطبوع هوای معمولی استفاده می‌شوند، خیلی راحت مواد شیمیایی و مواد خورنده موجود در هوا را جذب می کنند. به خاطر همین در محیط هایی استفاده می شوند که هوای آن ها آلوده است. حتی در محیط هایی که پوشال چوب در هوا وجود دارد، می توان از این دستگاه ها استفاده نمود.

تهویه سقفی

از این دستگاه‌ها برای تهویه هوای ساختمان استفاده می‌شود و به دلیل اینکه فضای بسیار کمی را اشغال می‌کنند، برای تهویه مطبوع کاربرد دارند.

 جت فن

انواع جت فن‌های معمولی، معکوس شونده و جت فن‌های قابل تنظیم در محیط‌های صنعتی قابل استفاده هستند. این دستگاه‌ها با ایجاد تونل باد موجب جابجایی هوا می‌شوند و در مکان‌های مختلف کاربرد دارند. جت فن‌های کتابی نیز یکی دیگر از انواع تهویه‌های صنعتی هستند که جریان هوا را به‌صورت گریز از مرکز هدایت می‌کنند.

دستگاه‌های هواساز

دستگاه هواساز نیز یکی دیگر از سیستم‌های تهویه است که با فیلتر کردن هوا و تنظیم رطوبت و دما می‌تواند هوای تازه را به محیط‌ های صنعتی وارد کند. از این نوع سیستم‌های تهویه که در مجموعه کارن تهویه زاگرس به فروش می‌رسند، می‌توان در سوله‌های صنعتی، ساختمان‌های مسکونی و حتی آپارتمان‌ها نیز استفاده نمود. این دستگاه‌ هواساز صنعتی قابلیت کنترل سرعت و همچنین کنترل جهت هوای ورودی را به سوله‌های صنعتی دارند و برای فیلتر کردن هوا بسیار مناسب هستند.

جمع بندی

درصورتی‌که برای خرید تهویه محیط‌ های صنعتی نیاز به مشاوره دارید، بهتر است با کارشناسان ما در مجموعه کارن تهویه زاگرس تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند. به این صورت خیلی راحت‌تر می‌توانید یکی از انواع دستگاه‌های تهویه صنعتی را با توجه به محیط مورد نظر و نیاز خودتان تهیه کنید.

4/5 - (1 امتیاز)
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین محصولات

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

ارتباط با ما

مشاوره رایگان