بررسی انواع فیلترهای هواساز

انواع فیلترهای هواساز

اگر قصد تعویض فیلترهای دستگاه تهویه‌مطبوع هوای خود را دارید و نمی‌دانید باید از کدام نوع فیلتر استفاده کنید، نگران نباشید. ما در این مقاله همه چیزهایی را که باید درباره انواع فیلترهای هواساز بدانید، برای شما توضیح خواهیم داد.

انواع فیلترهای هواساز کدام‌اند؟

استفاده از انواع مختلف دستگاه هواساز به‌عنوان دستگاه تهویه کاربردی در کارخانه‌ها و محیط‌های صنعتی بسیار معمول است. اما این دستگاه‌ها پس از مدتی نیاز به تعویض فیلتر پیدا می‌کنند. ازآنجاکه بر اساس نوع کارایی دستگاه می‌توان از فیلترهای گوناگونی برای آن‌ استفاده کرد، بهتر است با انواع مختلف فیلترهای قابل‌استفاده در دستگاه‌های هواساز آشنا شوید.

سیستم‌های تهویه هواساز از چندین فیلتر مختلف تشکیل می‌شوند تا بتوانند ذرات موجود در هوا را بهتر از آلاینده‌های گوناگون و مختلف جذب کنند. هنگامی‌که یک نمونه مناسب از انواع فیلترهای هواساز برای دستگاه شما انتخاب شود، هم در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌شود و هم کارایی دستگاه شما بالا می‌رود و بهبود پیدا می‌کند. زیرا هرچه کیفیت فیلتر بهتر باشد، راندمان کار دستگاه شما هم بالاتر می‌رود و بازدهی بهتری خواهد داشت. به‌طورکلی فیلترهای هواساز به دودسته ذرات جامد و گاز، تقسیم می‌شوند. این دودسته نیز خود شامل انواع دیگری از فیلترها می‌شوند که در ادامه به معرفی برخی از آنها می‌پردازیم.

فیلتر ذرات جامد

این نوع از فیلترهای هواساز با استفاده از چرم مصنوعی یا پلی‌استر ساخته می‌شوند. فیلترهای ذرات جامد معمولاً قابل شستشو هستند و به‌صورت دائم و طولانی‌مدت می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. این نوع از فیلترها بیشتر در هواپیماها، سیستم تهویه خودرو یا دیگر دستگاه‌های تهویه‌مطبوع مانند هواسازها به کار می‌روند.

فیلتر گاز

فیلترهای گاز به‌صورت اختصاصی برای جذب‌کردن و تصفیه انواع گازها مانند فرمالئیدها، نیتروژن و دی‌اکسیدکربن مورداستفاده قرار می‌گیرند. این فیلترها که شامل دودسته فیلتر کربن فعال و فیلتر مولکولی می‌شوند، علاوه بر تصفیه هوا، گازهای مضر موجود در هوا را هم جذب می‌کنند؛ بنابراین می‌توان در محیط‌های صنعتی و در دستگاه‌های تهویه‌مطبوع از آن‌ها استفاده کرد. فیلتر مولکولی به‌صورت اختصاصی برای تصفیه و جذب سولفید هیدروژن، آمونیاک یا دی‌اکسید نیتروژن به کار می‌رود. عملکرد این فیلترها به‌گونه‌ای است که با استفاده از قوانین شیمیایی خاصی؛ می‌توانند گازهای آلوده را جذب، اکسیداسیون و تصفیه کنند.

فیلترهای فلزی

یکی دیگر از انواع فیلترهای هواساز، فیلتر فلزی است که معمولاً از جنس مس، آلومینیوم یا استیل ساخته می‌شوند. ساختار این نوع فیلترها به این‌گونه است که دارای لایه‌های مختلف فلزی هستند و در فواصل منظم کنار یکدیگر قرار داده شده‌اند. این فیلترها می‌توانند ذرات ریز مضر در هوا را جذب کنند. اگرچه فیلترهای فلزی دارای مقاومت خوبی در برابر دما و فشار هستند، اما نمی‌توانند ویروس‌ها یا میکروب‌ها را به‌صورت کامل از هوا تصفیه کنند. البته مزیت آن‌ها نسبت به سایر فیلترها در این است که این نوع از فیلترهای هواساز قابل شستشو هستند و کمتر به تعویض نیاز پیدا می‌کنند.

فیلتر کیسه‌ای

بگ فیلتر یا همان فیلتر کیسه‌ای یکی دیگر از انواع فیلترهای هواساز است که قابلیت حذف ذرات جامد موجود در هوا را دارد. جنس کیسه این فیلترها دارای الیاف مخصوصی است که می‌تواند ذرات جامد مضر موجود در هوا را جذب کند. معمولاً در دستگاه‌های هواساز صنعتی و خانگی از این نوع فیلترها استفاده می‌شود. از مزایای این فیلترها می‌توان به قابلیت استفاده طولانی‌مدت و همچنین قابل شستشو بودن آن‌ها اشاره کرد. اما یکی از معایب این نوع از فیلترها این است که همانند فیلترهای فلزی، امکان جذب ویروس‌ها و میکروب‌ها را ندارد.

فیلتر پنلی

فیلتر پلتید یا پنلی مانند دو نمونه دیگر، برای جذب گردوغبار و ذرات جامد استفاده می‌شود. این نوع از فیلترها از چرم مصنوعی یا الیاف سینتتیکی ساخته می‌شوند. به دلیل مقاومت بالای فیلترهای پنلی در برابر آب و رطوبت، می‌توان برای مدت‌های طولانی از آن‌ها بدون آنکه نیازی به تعویض پیدا کنند استفاده کرد. این فیلترها نیز قابل شستشو هستند و در دستگاه‌های مختلف تهویه‌مطبوع صنعتی و خانگی به کار می‌روند. هرچند که فیلترهای پنلی توانایی جذب گردوغبار و ذرات جامد موجود در هوا را دارند، اما نمی‌توانند بوهای نامطبوع یا گازها و آلاینده‌های خطرناک موجود در هوا را جذب و تصفیه کنند.

فیلتر کربنی

دلیل نام‌گذاری این نوع از فیلترها، وجود لایه‌هایی از کربن فعال در آن‌ها است که این قابلیت را برای این نوع از فیلترها ایجاد می‌کند که بوهای نامطبوع و گازهای مضر موجود در هوا را از بین ببرند. این نوع از فیلترها علاوه بر دستگاه‌های تهویه‌مطبوع خانگی در هواسازهای صنعتی نیز قابل‌استفاده هستند و به‌راحتی می‌توانند گازهای مضر مانند بنزن یا فرمالئیدها را باقدرت بالای خود جذب و تصفیه کنند. توانایی جذب آلاینده‌های شیمیایی، علاوه بر بالابودن طول عمر، از ویژگی‌های مهم این نوع فیلترها محسوب می‌شود. تنها عیب این فیلترها، عدم جذب گردوغبار و میکروب‌های موجود در محیط است. البته می‌توان برای رفع این مشکل در کنار آن از سایر فیلترها استفاده کرد.

فیلتر اولپا

یکی از بهترین نمونه‌های انواع فیلترهای هواساز، فیلتر اولپا است که علاوه بر جذب ذرات ریز موجود در هوا، قابلیت جذب میکروب‌ها و ویروس‌ها را هم دارد. این نوع از فیلترها از الیاف سینتتیکی ساخته می‌شوند که دارای ساختار ویژه‌ای برای جذب ذرات ریز و عوامل بیماری‌زا هستند. قطر این الیاف که کمتر از ۰.۱ میکرومتر است، باعث فیلتراسیون هوا باکیفیت بالا می‌شود. در محل‌هایی چون سالن‌های جراحی یا اتاق‌های استریل از این نوع فیلترها استفاده می‌شود. به‌کاربردن فیلترهای اولپا علاوه بر بهبود کیفیت هوا، می‌تواند تأثیر زیادی بر کاهش بیماری‌های تنفسی داشته باشد. لازم به ذکر است که قیمت این فیلترها باتوجه‌به کیفیت آن‌ها بسیار بالا است. همچنین به دلیل اینکه این فیلترها قابل شستشو نیستند باید در فواصل زمانی مشخصی دست به تعویض آنها بزنید.

فیلتر هپا

یکی دیگر از نمونه‌های مؤثر و بسیار کارآمد انواع فیلترهای هواساز، فیلتر هپا است، این نوع از فیلترها یک‌لایه هستند. اما همین یک‌لایه خود متشکل از چندین لایه الیاف سینتتیکی است که می‌تواند مواد مضر و ذرات ریز موجود در هوا را، به‌راحتی جذب کند. در دستگاه‌های هواساز صنعتی و خانگی از این نوع فیلترها استفاده می‌شود. این نوع از فیلترها جزو بهترین نمونه‌های موجود در بازار هستند که قابلیت جذب و تصفیه مواد آلرژی‌زا، میکروب‌ها، مواد شیمیایی مضر، گردوغبار و ویروس‌ها را دارند. اما این فیلترها نیز قیمت بالایی دارند و به این دلیل که نمی‌توان از آن‌ها مجدداً استفاده کرد، باید برای خرید و تعویض آن هزینه‌های بالایی پرداخت کنید.

انواع فیلترهای هواساز را از کجا تهیه کنم؟

در این مقاله به معرفی انواع فیلترهای هواساز پرداختیم. درصورتی‌که نیاز به خرید و تعویض فیلترهای دستگاه‌های هواساز خود دارید، می‌توانید باتوجه‌به نوع دستگاه و نیاز خاص خودتان، یکی از انواع نمونه‌های فیلتر هواسازی را که معرفی کردیم انتخاب کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید این محصولات می‌توانید با کارشناسان کارن تهویه تماس بگیرید.

بله برخی از فیلترهای هواساز، از جمله فیلترهای اولپا و هپا، قادر به حذف ویروس‌ها و میکروب‌ها هستند. این فیلترها با استفاده از الیاف سینتتیکی یا لایه‌های خاص جذبی، علاوه بر تصفیه از ذرات معمولی، توانایی حذف میکروب‌ها و ویروس‌ها را از هوا بهبود می‌بخشند. استفاده از این نوع فیلترها می‌تواند به بهبود کیفیت هوا و حفظ سلامتی در محیط‌های داخلی کمک کند. توصیه می‌شود برای حالت‌های خاص نظیر اتاق‌های استریل یا محیط‌های حساس به عوامل آلرژنی از این فیلترها استفاده شود.

بله، بسیاری از دستگاه‌های تهویه‌مطبوع به‌راحتی توسط کاربر قابلیت تعویض فیلترها را دارند. اما برخی دستگاه‌ها ممکن است نیاز به تخصص تکنسین داشته باشند. دستورالعمل دقیق تعویض فیلترها در دفترچه راهنمای دستگاه یا دفترچه تعلیقات تهویه‌مطبوع مشخص است. قبل از تعویض، بهتر است دستگاه را خاموش کنید و از دستگاه جدا شده تا به طور کامل نکات ایمنی را رعایت کنید. درصورت عدم اطمینان، توصیه می‌شود از کمک تکنسین حرفه‌ای استفاده کنید تا هم عملیات بهینه صورت گیرد و هم احتمال هر گونه آسیب به دستگاه کاهش یابد.

دستگاه‌های تهویه‌مطبوع با سیستم هشدار یا نشانگرها به شما اطلاع می‌دهند که فیلترها نیاز به تعویض دارند. اگر تغییرات ناگهانی در عملکرد یا کاهش جریان هوا مشاهده کردید؛ تعویض سریع فیلترها توصیه می‌شود تا دستگاه بهینه عمل کند و کیفیت هوا حفظ شود. نظارت دقیق بر این نشانگرها، عمر و کارایی فیلترها را افزایش می‌دهد.

4.7/5 - (3 امتیاز)
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین محصولات

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

ارتباط با ما

مشاوره رایگان