بهترین فن کویل سرمایشی و گرمایشی

فن کویل سرمایشی و گرمایشی

فن کویل یک سیستم تهویه مطبوع کارآمد است که هم برای گرمایش در زمستان ها و هم برای سرمایش در تابستان ها به کار می رود. این سیستم شامل قطعاتی چون فن، کویل های گرمایشی و سرمایشی، شیر کنترل و فیلتر هواست.

فن پلاستیکی آن سبک وزن بوده و سروصدای کمی تولید می کند. وزن سبک فن باعث می شود موتور آن نیاز به توان کمتری داشته باشد و در نتیجه مصرف برق کاهش یابد. این ویژگی علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها، از ایجاد سروصدا نیز جلوگیری می کند.

فیلتر هوای نصب شده در فن کویل، هوای وارد شده به ساختمان را تصفیه می کند تا هوای تازه و پاکی پخش شود. در مدل هایی که فقط برای گرمایش طراحی شده اند، نیازی به فیلتر پارچه ای نیست، زیرا فاصله میان پره های کویل از تجمع گرد و غبار ممانعت می کند.

کویل از لوله های مسی و پره های آلومینیومی ساخته شده است. دو لوله به کویل متصل اند که یکی آب گرم یا سرد را به آن می رساند و دیگری آب را به منبع حرارتی یا سرمایشی باز می گرداند. طراحی مکش یا دمش هوا در فن کویل ها متفاوت است که باعث گرمایش یا سرمایش مطلوب می شود. فن کویل ها در چند مدل مختلف با ویژگی های گوناگون روانه بازار می شوند.

در مجموع، فن کویل با کارایی و راندمان باال، هزینه پایین و آسانی نصب و نگهداری، گزینه مناسبی برای سیستم تهویه ساختمان های مختلف محسوب می شود.

انواع فن کویل سرمایشی و گرمایشی

قبل از خرید فن کویل باید با مدل های متنوع این محصول آشنا شد و متناسب با نیاز ساختمان بهترین فن کویل سرمایشی و گرمایشی را خریداری کرد. به طور کلی دو نوع فن کویل روکار شامل فن کویل های زمینی، دیواری و کانالی و فن کویل های توکار شامل فن کویل سقفی و فن کویل های کاستی دو طرفه، فن کویل کاستی یک طرفه وجود دارند.

1.انتخاب بهترین فن کویل سرمایشی و گرمایشی زمینی

فن کویل های سرمایشی و گرمایشی از نوع زمینی در ظرفیت های بین 200 تا 1200 فوت مکعب در دقیقه تولید می شوند. نحوه نصب و نگهداری ساده و راحتی فن کویل زمینی باعث شده در بین مصرف کنندگان محبوبیت زیادی پیدا کند. هنگام خرید این نوع فن کویل باید توجه کرد که محصول دارای ویژگی های شامل تولید صدای کم، تعویض راحت فیلترها، کیفیت جنس بدنه، تولید سرمایش یا گرمایش یکنواخت و داشتن قابلیت اتصال به ترموستات باشد.

از جمله بهترین برندهای ایرانی فن کویل های زمینی می توان به فن کویل زمینی میدیا و فن کویل زمینی گرین اشاره کرد. برند میدیا از جنس گالوانیزه بوده و مجهز به فن سانتریفیوژ است؛ همچنین نوسانات دمایی در این محصول وجود نداشته و صدای بسیار کمی تولید می کند. در فرآیند ساخت فن کویل زمینی گرین ماشین آلات تمام اتوماتیک استفاده می شوند و تولید این محصول طبق استانداردهای روز اروپا است. همچنین فن کویل گرین هوادهی زیاد با صدای کمی تولید می کند و فشار استاتیک بالایی دارد.

2.بهترین دستگاه هواساز توکار سقفی

فن کویل سرمایشی و گرمایشی سقفی از لحاظ ظاهری با سایر مدل های فن کویل تفاوت دارد و طراحی آن به شکل مستطیل است. به همین دلیل دستگاه هواساز سقفی در بین مصرف کنندگان محبوبیت بالایی دارد. برای اینکه فن کویل سقفی بتواند به خوبی گرمایش و سرمایش محیط را تامین کند باید در داخل سقف ساختمان نصب شود.

در ساختار داخلی فن کویل سقفی قطعات مختلفی مثل شیر هواگیری، کویل حرارتی، الکتروموتور، اتصالات و سینی درین وجود دارد. یکی از ویژگی های مهم فن کویل سقفی امکان شست و شوی فیلترهای هوای آن است که می توان دوباره فیلترها را روی یونیت متصل نمود. یک فن کویل سقفی توکار می تواند صدای کمی تولید کند، فضای زیادی را اشغال نمی کند، قیمت پایین تری نسبت به دیگر فن کویل ها دارد و می توان فیلترهای آن را شستشو داده و مجدد آن‌ها را استفاده کرد. تنها ایراد این فن کویل ها کنده کاری سقف برای نصب یونیت است.

3.فن کویل دیواری

فن کویل سرمایشی و گرمایشی از نوع دیواری به شکل افقی و روکار در نزدیک زیر سقف و روی دیوار نصب می شود و در بیرون دیوار دریچه و بدنه آن قابل مشاهده است. در فن کویل های دیواری تغییر جهت وزش باد وجود دارد و در حالت استاندارد باد به قسمت رو به رو می وزد. بیشترین کاربرد فن کویل دیواری در آپارتمان های مسکونی، ادارات و بانک ها، هتل‌ها، سالن های پذیرایی و رستوران ها می باشد.

4.فن کویل کاستی

فن کویل های کاستی از نوع سقفی هستند و در مدل های یک طرفه، دو طرفه و چهار طرفه طراحی و تولید می‌شوند. توسط این فن کویل‌ ها هوای خنک و گرم از بالا به پایین و به صورت یکنواخت در محیط پخش می شود. تعداد خروجی ‌های هوا در هر یک از فن کویل‌های کاستی متفاوت است؛ به طوری که در فن کویل کاستی نوع دو طرفه، 2 خروجی هوا و در فن کویل مدل چهار طرفه، 4 خروجی هوا وجود دارد. فن کویل یک طرفه و دو طرفه در ساختمان های مسکونی کاربرد دارند؛ در حالی که به دلیل وجود لوستر در سقف ممکن است نتوان از فن کویل چهار طرفه سقفی استفاده کرد.

طرز کار فن کویل سرمایشی و گرمایشی

نحوه عملکرد انواع فن کویل سرمایشی و گرمایشی ساده است و برای تولید گرما و سرما نیاز به دستگاه چیلر در موتورخانه دارد تا آب سرد وارد لوله های فن کویل شود. در نتیجه فن می تواند باد خنک را در فضای ساختمان پخش نماید. در فن کویل های سرمایشی و گرمایشی دو قطعه پکیج و بویلر وظیفه تامین گرمایش فن بر عهده دارند.

در داخل پکیج و بویلر آب گرم شده و به درون لوله های فن کویل رسانده می شود؛ در نتیجه حرارت تولید شده از گرمای آب به صورت هوای گرم به محیط ساختمان می رسد. ترموستات وسیله ‌ای در فن کویل است که به کمک آن حرارت فن کویل تنظیم می شود و در دو نوع ترموستات خودکار یا سوئیچ دستی وجود دارد. در فن کویل دمای محیط توسط ترموستات اندازه گیری شده و دستورات لازم برای رساندن دمای محیط به حد مطلوب به شیر کنترل داده می شود؛ در این صورت دبی آب ورودی به مخزن فن کویل تغییر خواهد کرد.

مزایای فن کویل در ساختمان

سیستم فن کویل یکی از روش های مناسب برای گرمایش و سرمایش ساختمان ها به شمار می آید. این سیستم دارای مزایای زیر است:

  1. نصب آسان از طریق لوله های کوچک، بدون نیاز به کانال کشی پیچیده.
  2. مصرف انرژی کمتر و در نتیجه صرفه جویی در هزینه های برق.
  3. اشغال فضای اندک در ساختمان به دلیل اندازه کوچک دستگاه.
  4. هزینه نصب پایین تر در مقایسه با سیستم های کانالی.
  5. تعمیر و نگهداری راحت تر.
  6. تامین هوای تازه بدون نیاز به سیستم جداگانه.
  7. سر و صدای کمتر در مقایسه با سیستم های کانالی.
  8. مناسب برای ساختمان هایی که توانایی تحمل بار اضافی سقف را ندارند.

به طور خلاصه، سیستم فن کویل با کارایی بالا، هزینه پایین و راحتی نصب، گزینه خوبی برای گرمایش و سرمایش انواع ساختمان ها محسوب می شود.

جمع بندی

در این مقاله شما را با مزایای انواع فن کویل سرمایشی و گرمایشی دیواری، سقفی و زمینی آشنا کردیم و گفتیم که فن کویل‌های زمینی و سقفی در مقایسه با فن کویل‌ های دیواری مزیت های فراوانی دارند؛ بنابراین این دو مدل تجهیز سرمایشی و گرمایشی را می توان از بهترین فن کویل های موجود در بازار دانست. برندهای ایرانی مختلفی از فن کویل سقفی شامل فن کویل میدیا و گرین در بازار وجود دارند که می توان از آن برای تهویه مطبوع ساختمان‌ ها استفاده کرد. برای خرید دستگاه های تهویه مطبوع و فن کویل با کارشناسان مجموعه کارن تهویه زاگرس مشورت کنید.

امتیاز به post
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین محصولات

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

ارتباط با ما

مشاوره رایگان