راهنمای کامل استانداردهای تهویه مطبوع

استاندارد تهویه مطبوع

استانداردهای تهویه مطبوع دستورالعمل‌هایی هستند که هنگام ساخت تجهیزات تهویه باید به آن ها توجه شود. بر اساس این استانداردها، سیستم‌های تهویه مطبوع باید به گونه‌ای ساخته شوند که حداقل مصرف انرژی را داشته باشند. این استاندارد ها کمک می‌کنند تا طراحی سیستم‌ های تهویه کارآمد باشد و با استفاده از تجهیزات و فناوری‌ های مدرن ساخته شوند.

معرفی کدها و استانداردهای تهویه مطبوع

پس از بررسی‌های انجام شده روی انرژی مصرفی ساختمان‌های تجاری در آمریکا از سال ۲۰۱۲ به بعد، تلاش‌ های زیادی برای کاهش مصرف انرژی صورت گرفته است. نتیجه این تلاش‌ ها هم ایجاد و توسعه استانداردهای تهویه مطبوع هستند. مهندسان، سازندگان یا طراحان باید بر اساس دستورالعمل‌ های توافق شده در صنعت و الزامات فنی مشخص شده، هنگام ساخت و ساز، حداقل استاندارد های لازم را رعایت کنند. این استانداردها که در صنعت HVAC با نام کد ها و استانداردهای تهویه مطبوع شناخته می‌شوند، روز به روز در حال گسترش هستند.

به عنوان مثال بعضی از سازمان ‌های صنعتی چون انجمن ASHRAE، انجمن ملی پیمانکاران تهویه مطبوع،IEE،NFPA و SMACNA از این دستورالعمل‌ها پیروی می‌کنند.

یکی از کدهای استانداردی که توسط مراجع دارای صلاحیت وضع شده است و طراحان از نظر قانونی موظف به رعایت آن هستند، کد استاندارد AHJ است. این کد استاندارد علاوه بر اینکه به تنهایی باید مورد توجه قرار بگیرد به بعضی از استانداردهای دیگر هم ارجاعاتی دارد. بر اساس این کد استاندارد امکان حذف یا گنجاندن بعضی از الزامات نیز وجود دارد.

از دیگر استانداردهای تهویه مطبوع نیز می‌توان به کد استاندارد ASHRAE 90.1 اشاره نمود. این کد استاندارد، مرجعی برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی است و در ساختمان‌های تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته شورای بین‌المللی کد ICC این کد را به عنوان مرجعی برای صرفه‌جویی در انرژی در ساختمان‌های مسکونی هم ارزیابی می‌کند.

اهمیت استفاده از استانداردهای تهویه مطبوع در دستگاه‌های خنک کننده

بخش مهمی از ساختمان‌ های صنعتی، تجاری و مسکونی را سیستم‌ های سرمایش گرمایش و تهویه مطبوع تشکیل می‌ دهند. در صورتی که این ساختمان ‌ها دارای سیستم‌ های مجهز و کاربردی نباشند، محل مناسبی برای کار و زندگی نخواهند بود. استفاده از دستگاه‌ هایی چون کولر، اسپیلت و سایر سیستم‌ های خنک کننده و تهویه مطبوع محیط، می‌تواند به صورت مطلوب هوا رسانی را انجام دهد و علاوه بر کنترل کیفیت و فشار هوا، رطوبت محیط را هم تنظیم نماید.

اما اگر قوانین و استاندارد هایی برای تولید سیستم ‌های تهویه مطبوع وجود نداشته باشد، چگونه می‌توان این دستگاه‌ها را راه‌اندازی کرد. به عنوان مثال وقتی از یک دستگاه هواساز برای تهویه محیط‌ های مختلف استفاده می‌شود، باید استاندارد های لازم را داشته باشد و سطح کارایی آن قابل قبول باشد.

به همین خاطر در هر ساختمان با توجه به شرایط و ظرفیت، از دستگاه‌های مناسب محیط استفاده می‌شود. استاندارد اشری که در کشور آمریکا مرجع اصلی طراحی سیستم ‌های خنک کننده است، برای تولید سیستم‌ های سرمایشی کولر گازی و اسپلیت مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین از مزایای رقابتی که کولرهای گازی و اسپلیت‌ها دارند این است که از استانداردهای تهویه مطبوع برخوردار هستند. بنابراین کاربران با استفاده از آن ها می ‌توانند به بهره‌وری انرژی در ساختمان خود کمک کنند و آسیب کمتری به محیط زیست بزنند.

انواع سیستم تهویه مطبوع و وظایف آن ها

سیستم‌ های تهویه مطبوع بایستی توانایی تصفیه هوا، سرمایش، گرمایش، رطوبت زدایی و حتی رطوبت زنی را داشته باشند. سه فاکتور دما، رطوبت و جریان هوا توسط سیستم‌ های تهویه مطبوع کنترل می‌شود. اگر این سیستم‌ ها بر اساس استانداردهای تهویه مطبوع ساخته نشوند، نمی‌توانند کارایی مناسبی داشته باشند.

انواع سیستم تهویه مطبوع و دستگاه هواساز صنعتی با توجه به نوع سیال به سه دسته کلی تمام آب، آب و هوا و تمام هوا تقسیم می‌شوند. وظیفه اصلی این سیستم‌ ها نیز کنترل دمای محیط، مهار رطوبت هوا، کنترل رطوبت، کنترل کیفیت هوا و … است. یکی از مهم ترین سیستم‌های تهویه مطبوع، سیستم‌ خنک کننده هوا است که با توجه به شرایط آب و هوایی و مناطقی که مورد استفاده قرار می‌گیرد، مکانیزم‌های گوناگونی دارد. به عنوان مثال کولرهای گازی، اسپلیت‌ها و سایر دستگاه‌های تهویه مطبوع، مکانیسم‌های مختلفی دارند و برای طراحی و ساخت آن ها از استانداردهای ویژه‌ای استفاده می‌شود.

طراحی سیستم‌های خنک کننده با استفاده از استانداردها

طی سال‌های گذشته استراتژی‌ های مختلفی برای طراحی سیستم‌های HVAC به کار گرفته شده است که اکثر آن ها توسط مرجع اصلی استانداردهای سیستم تهویه مطبوع یعنی اشری آمریکا، ایجاد شده‌اند. طراحان با استفاده از این دستورات کنترلی می‌توانند بر اساس الزامات قانونی و استانداردهای تعیین شده، سیستم‌های خنک کننده را طراحی کنند.

هدف اصلی این قوانین کنترلی، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و مدیریت بهینه آن است.ASHRAE جدیداً بر طبق استاندارد‌ASHRAE 55، 62.1 و 90.1، دستورالعمل جدیدی با کد 36 صادر نموده که بر اساس آن سیستم‌های تهویه مطبوع بایستی دارای کنترل‌های دیجیتالی باشند و ظرفیت آن ها متغیر باشد.

بعضی از تولید کننده‌های برتر تجاری HVAC فناوری‌های پیشرفته‌ای را برای ساخت سیستم‌های خنک کننده به کار می‌گیرند. از جمله این تولید کننده‌های برتر می‌توان به برندهای تجاری زیر اشاره کرد که توانسته‌اند جوایز طراحی بهترین محصولات و سیستم‌های تهویه هوا را به خود اختصاص دهند.

  • AAON
  • ADDISON
  • ALLIED
  • AMERICAN STANDARD

در داخل کشور نیز بسیاری از تولید کننده‌ های سیستم تهویه مطبوع هستند که از استانداردهای تهویه مطبوع برای تولیدات محصولات خود استفاده می‌کنند. شرکت کارن تهویه زاگرس، تولیدات خود را بر اساس قوانین و استانداردهای بین‌المللی طراحی می‌کند تا بتواند نیازهای کاربران را با توجه به شرایط آب و هوایی و محل استفاده از این سیستم ‌ها برآورده نماید.

مؤلفه‌هایی که توسط طراحان و مهندسان این مجموعه به کار گرفته می‌شود، باعث می‌شود تا مصرف انرژی سیستم‌های تهویه تا حد امکان کاهش پیدا کند و بر اساس استانداردهای روز دنیا کمترین آسیب را به محیط زیست وارد کنند.

جمع بندی

جهت آشنایی بیشتر با استاندارد های تهویه مطبوع و خرید محصولاتی که با استفاده از این استانداردها طراحی و ساخته شده‌اند، می‌توانید با کارشناسان و مشاوران شرکت کارن تهویه زاگرس تماس بگیرید. دستگاه‌های تهویه مطبوع تولید شده در این مجموعه دارای استانداردهای جدید تهویه مطبوع هستند و به میزان زیادی می‌توانند در کاهش مصرف انرژی به شما کمک کنند.

3.1/5 - (8 امتیاز)
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین محصولات

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

ارتباط با ما

مشاوره رایگان