فن کویل کانالی چیست+نحوه عملکرد

فن کویل کانالی

یکی از بخش‌های مهم ساختمان‌ها سیستم تهویه مطبوع آن‌ها است. فن کویل نیز یکی از شناخته‌شده‌ترین تجهیزات سرمایشی و گرمایشی مجموعه‌های صنعتی و ساختمان‌ها است. فن کویل از نظر کاربری و ساختار دارای سه نوع فن کویل کانالی، فن کویل زمینی و سقفی است. اگر می‌خواهید با انواع مختلف فن کویل‌های کانالی، نحوه عملکرد و ویژگی‌های آن‌ها آشنا شوید تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

فن کویل کانالی چیست؟

به دستگاه‌هایی که دارای یک فن، مبدل گرمایشی و سرمایشی هستند، فن کویل گفته می‌شود. نحوه عملکرد فن کویل‌ها هم به این صورت است که داخل آن‌ها آب سرد یا آب گرم جریان دارد. پس‌ازاینکه جریان هوا به‌وسیله فن، روی کویل دمیده می‌شود، کویل حرارت یا سرمای خود را وارد ساختمان می‌کند و به این صورت به سیستم تهویه مطبوع کمک می‌کند. فن کویل کانالی هم یکی از همین تجهیزات سرمایشی و گرمایشی است که بین ۶۰۰ تا ۲۰۰۰ فوت مکعب بر دقیقه توانایی تولید هوا را دارد.

این نوع از فن کویل‌ها که معمولاً داخل سقف‌های کاذب نصب می‌شوند به‌راحتی می‌توانند از طریق کانال‌کشی‌های انجام شده، هوای مطبوع را به داخل محیط هدایت کنند. این کانال‌ها که در نقاط مختلف ساختمان دارای دریچه‌های هوا هستند، از طریق دریچه‌ها به‌راحتی هوای خنک را وارد محیط می‌کنند. ظرفیت هوادهی فن کویل کانالی بسیار بالا است. به همین خاطر در محیط‌هایی مانند سالن‌های بزرگ، لابی، سینما و… از آن‌ها استفاده می‌شود. نام دیگر فن کویل کانالی، فن کویل پرفشار یا داکتی است. البته دستگاه هواساز هم از نظر ساختار و نحوه عملکرد شباهت‌های بسیاری به فن کویل دارد. اما این دو دستگاه از نظر کانال کشی و محل نصب دارای تفاوت‌هایی هستند.

ویژگی‌های فن کویل کانالی

پیش از اینکه درباره انواع فن کویل کانالی صحبت کنیم، بهتر است بدانید که این دستگاه‌ها دارای ظرفیت‌های متنوعی هستند و به خاطر ویژگی‌هایی که دارند، نسبت به تجهیزات سرمایشی و گرمایشی دیگر محبوب‌تر هستند. از ویژگی‌های مهم فن کویل کانالی می‌توان موارد زیر را برشمرد.

دارای فن هستند

از مهم‌ترین ویژگی‌های این دستگاه می‌توان به این نکته اشاره کرد که دارای فن است. بعضی از فن‌های این دستگاه‌ها از نوع سانتریفیوژ و سه سرعته بوده که بسیار مقاوم هستند و از فلزات ضد زنگ ساخته می‌شوند.

دارای فیلتر هستند

دارا بودن فیلترهای آلومینیومی که قابلیت شستشو و تعویض دارند، یکی دیگر از ویژگی‌های فن کویل کانالی باکیفیت است. سایر ویژگی‌های فن کویل کانالی نیز عبارت‌اند از:

  • امکان سرویس کردن آن‌ها به‌سادگی وجود دارد و دسترسی به اجزای داخلی ساده است.
  • دارای بدنه فلزی مقاوم هستند.
  • دارای ظرفیت‌های متفاوت و راندمان بالا هستند.
  • به‌صورت یکنواخت می‌توانند ایجاد سرمایش و گرمایش کنند.
  • قابلیت استفاده از هوای آزاد را دارند.
  • نصب آن‌ها ساده است.
  • کنترل دمای محیط را توسط ترموستات انجام می‌دهند.
  • در هر فضایی قابل استفاده هستند.
  • آلودگی را از محیطی به محیط دیگر منتقل نمی‌کنند.

انواع فن کویل کانالی کدم‌اند؟

فن کویل‌ها از نظر ساختار، نوع کاربری و نحوه لوله کشی، دارای انواع مختلفی هستند. حتی فن کویل‌های کانالی هم بااینکه مسیر ورود و خروج هوای آن‌ها از طریق یک کانال انجام می‌شود، دارای انواع گوناگونی هستند.

فن کویل کانالی توکار

فن کویل‌های توکار که در سقف تعبیه می‌شوند با نام داکت فن کویل هم شناخته می‌شوند. این فن کویل‌ها بدون هیچ‌گونه سروصدا و مزاحمتی داخل سقف قرار می‌گیرند و می‌توان برای ساختمان‌های اداری و مسکونی از آن‌ها استفاده نمود. نوع کانالی با ظرفیت بالایی هوای تازه را تولید می‌کنند و وارد محیط ساختمان‌های مسکونی و اداری می‌نمایند.

 فن کویل کانالی روکار

دو نوع فن کویل روکار وجود دارد. فن کویل‌های دیواری روکار و فن کویل‌های ایستاده. انواع دیواری نیازی به کانال ندارند. اما فن کویل‌های ایستاده در هر مکانی قابل استفاده هستند و نیاز به کانال دارند.

فن کویل کانالی 2 لوله

فن کویل‌های کانالی از نظر لوله کشی هم دارای انواع مختلفی هستند. یکی از این نمونه‌ها فن کویل کانالی دو لوله است. در فن کویل کانالی 2 لوله، یک لوله برای ورود آب وجود دارد و لوله دیگر مخصوص خروج آب است. با توجه به اینکه چه دستگاهی به فن کویل متصل می‌شود، می‌توان از حالت سرمایشی و گرمایشی آن استفاده نمود. به‌عنوان‌مثال اگر فن کویل کانالی به یک چیلر متصل شود، آبی که در این دستگاه جریان پیدا می‌کند، سرد است و برای سرمایش از آن استفاده می‌شود.

فن کویل کانالی 4 لوله

این دستگاه‌ها دارای دو لوله برای برگشت آب و دو لوله هم برای ورود آب هستند. فن کویل‌های کانالی ۴ لوله به‌صورت هم‌زمان هم به چیلر متصل می‌شوند و هم قابلیت اتصال به بویلر را دارند. این نوع از دستگاه‌ها برای ساختمان‌های بزرگ به کار می‌روند و به‌صورت هم‌زمان قابلیت سرمایش و گرمایش را دارند.

نحوه عملکرد فن کویل کانالی

فن کویل کانالی نسبت به سایر فن کویل‌ها دارای فشار استاتیک بیشتری است. همین امر باعث می‌شود تا هوای خروجی از فن کویل‌های کانالی، بتواند از طریق چندین کانال به اتاق‌های متعدد برسد. بسته به اینکه ساختار فن کویل چگونه باشد، این دستگاه از دو طریق می‌تواند هوای تازه را تأمین کند.

در فن کویل‌های ایستاده، هوای تازه از طریق دریچه‌ای که در قسمت پشت آن‌ها قرار دارد، وارد دستگاه می‌شود. اگر علاوه بر سرمایش و گرمایش، نیاز به تأمین هوای تازه و تهویه مطبوع هم وجود داشته باشد، از یک دستگاه هواساز برای فیلتر هوا نیز استفاده می‌شود. درنهایت نیز از طریق دریچه‌های هوا و کانال‌های موجود، هوای مطبوع را وارد محیط می‌کند.

ترموستات فن کویل وظیفه تنظیم گرمی و سردی هوای خروجی را به عهده دارد. البته ترموستات وظیفه دیگری هم دارد که مربوط به کاهش خطای درجه حرارت تعیین شده و درجه حرارت محیط است. درواقع ترموستات دارای انواع مکانیکی دیجیتالی و آنالوگ است که وظیفه تغییر جریان ورودی فن کویل را به عهده دارد.

جمع بندی

در این نوشتار به بررسی ویژگی‌های فن کویل کانالی، نحوه عملکرد آن و انواع این دستگاه پرداختیم. با توجه به اینکه ایجاد سرمایش و گرمایش در محیط‌های مختلف یکی از نیازهای ضروری است، اگر برای سیستم تهویه مطبوع نیاز به یک دستگاه مناسب دارید، اما اطلاعات دقیقی درباره نوع دستگاه و نحوه عملکرد آن ندارید، می‌توانید با کارشناسان ما در وب‌سایت کارن تهویه زاگرس تماس حاصل فرمایید. از این طریق می‌توانید قیمت انواع فن کویل کانالی و سایر سیستم‌های مورد نیاز برای فضاهای مختلف را استعلام بگیرید.

امتیاز به post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین محصولات

ارتباط با ما

مشاوره رایگان