مزایا و معایب ایرواشر صنعتی

مزایا و معایب ایرواشر

ایرواشر که تحت عنوان هواشور Air Washer نیز معروف بوده، از دستگاه‌های مناسب برای از بین بردن آلودگی هوای محیط و ایجاد رطوبت است که به تهویه هوا در آپارتمان‌ها و مراکز صنعتی کمک می‌کند. این دستگاه‌ها می‌توانند به عنوان بخشی از دستگاه‌های تهویه هوا مانند دستگاه هواساز و یا به صورت مجزا مورد استفاده قرار گیرند. با شناخت مزایا و معایب ایرواشر می‌توان تصمیم گیری صحیح و مناسبی را در خصوص تهیه و استفاده از این دستگاه در محیط‌ های آپارتمانی و صنعتی گرفت. بر همین اساس در این مقاله قصد داریم ضمن بررسی عملکرد ایرواشر، درباره مزایا و معایب این دستگاه توضیحات کامل‌تری را خدمت شما عزیزان ارائه دهیم.

معرفی دستگاه ایرواشر

ایرواشر از جمله جدیدترین و پیشرفته‌ترین سیستم‌ های تهویه هوا است که در حال حاضر در طرح‌های عمودی یا افقی، دارای کویل گرمایشی و یا فاقد آن، شکل بالازن و یا روبرو زن طراحی شده و در بازار عرضه می‌گردد. ایرواشرها ضمن خنک سازی محیط و برطرف کردن آلودگی هوا با توجه به مدل و امکاناتشان دارای کاربردهای مختلف دیگری نیز هستند. از جمله این کاربردها می‌توان به رطوبت زنی اشاره کرد که استفاده از این دستگاه‌ ها را در بسیاری از محیط‌های گرم و خشک که میزان رطوبت پایینی دارند ممکن می‌سازد. علاوه بر این رطوبت گیری دستگاه ایرواشر نیز باعث جذب رطوبت اضافه محیط خواهد شد.

عملکرد دستگاه ایرواشر

قبل از اینکه به بررسی مزایا و معایب دستگاه ایرواشر بپردازیم بهتر است ابتدا با عملکرد این دستگاه بیشتر آشنا شوید.

دستگاه‌های ایرواشر مجهز به فن هستند تا هوای گرم محیط را به داخل دستگاه هدایت کند. سپس ایرواشر به وسیله نازل ها و پمپ آب قوی، آب را از هوای در جریان عبور داده و آن را اسپری می‌نماید. ذرات آب با جذب حرارت محیط بخار شده و بدین صورت به خنک سازی فضا کمک می‌کنند.

در طی این عملیات آلودگی‌ها و گرد و خاک هوا نیز در تماس با ذرات ریز آب از بین رفته و نهایتا هوایی تمیز و خنک را به بیرون هدایت می‌کند. از مهمترین اجزای دستگاه‌های ایرواشر چه به صورت مجزا و یا همراه با دیگر سیستم‌های تهویه هوا می‌توان فن، الکتروموتور، نازل‌ها، پخش کننده هوا و یا همان دیفیوزر، پمپ آب، فیلترهای تصفیه هوا، بدنه دستگاه، تیغه‌های قطره‌گیر و کویل آب گرم نام برد.

مزایا و معایب ایرواشر

مزایا و معایب ایرواشر

امروزه در بسیاری از محیط‌های صنعتی و آپارتمانی از دستگاه‌های ایرواشر به منظور تهویه هوا استفاده می‌شود. در ادامه به بررسی مزایا و معایب ایرواشر پرداخته تا با ویژگی‌های این سیستم گرمایشی و سرمایشی بیشتر آشنا شوید.

مهمترین مزیت‌های ایرواشر

  • برای نصب ایرواشرها نیاز به کانال جهت تبادل حرارت و تهویه هوا است که این امر باعث می‌شود از حداکثر فضای محیط مانند سقف‌ها استفاده شده و همچنین هوا و آلودگی‌های آن به طور کامل تصفیه گردد.
  • اغلب دستگاه‌های ایرواشر از مصرف برق و گاز کمی برخوردار هستند که با توجه به این امر نگرانی از بابت هزینه های قبوض خود در این خصوص نخواهید داشت.
  • علاوه بر انرژی‌های گاز و برق میزان آب مصرفی دستگاه ایرواشر در مقایسه با کولرهای آبی نیز کمتر است.
  • ایرواشرها همانطور که اشاره شد دارای خاصیت رطوبت زنی بوده و نصب آنها در مناطق گرم و خشک برای ایجاد رطوبت مورد نیاز محیط بسیار کمک کننده است.
  • قطعات یدکی این دستگاه‌ها بسیار راحت و ارزان تهیه شده و به مراتب از هزینه‌های نگهداری کمتری نسبت به چیلر و کولر گازی برخوردار هستند.
  • با استفاده از یک دستگاه ایرواشر با کیفیت و استاندارد دیگر نگرانی بابت تامین سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی ساختمان نخواهید داشت. چرا که تمامی این سیستم ها را به صورت متمرکز در قالب یک دستگاه ایرواشر داشته و دیگر نیازی به پرداخت هزینه‌های نگهداری و اجرایی سایر دستگاه‌ها مانند فن کویل و شوفاژ نمی‌باشد.
  • از دیگر مزایا و معایب ایرواشر می توان به عدم نیاز به کف سازی ساختمان اشاره کرد. بر اساس این مزیت، ساختمان بار اضافی را تحمل نکرده و نصب دستگاه بدون دردسر انجام می‌گیرد.
  • برخورداری از صرفه اقتصادی از دیگر مزیت‌های ایرواشر در آپارتمان‌های بزرگ و مراکز صنعتی است. هرچند این دستگاه‌ها دارای قیمت اولیه نسبتاً بالایی  در مقایسه با سایر سیستم‌های تهویه هوای مطبوع هستند. اما به مرور زمان و با توجه به صرفه جویی در مصرف انرژی ها می‌توان گفت که خرید آنها بسیار منطقی و به صرفه‌تر است.
  • برای بهره‌گیری از ایرواشرها لزوما نیاز به برق‌های صنعتی و سه فاز نیست. بنابراین این دستگاه‌ها را می‌توان در آپارتمان‌ها و به وسیله برق تک فاز نیز مورد استفاده قرار داد.

مزایا و معایب ایرواشر

بررسی معایب ایرواشر

  • راندمان سیستم سرمایشی دستگاه‌های ایرواشر در مقایسه با چیلر و کولر گازی کمتر است. این امر در ساعات اوج گرما و مناطق بسیار گرم بسیار بیشتر مشاهده می‌شود. به عنوان مثال در مکان‌های پر رفت و آمد، محیط‌هایی که در آن پخت و پز بسیار است و به طور کلی در مناطق مرطوب و شرجی مانند جنوب و شمال کشور عملکرد سرمایشی این دستگاه در سطح پایینی قرار دارد.
  • برای نصب و استفاده از دستگاه‌های ایرواشر با توجه به حجم و ابعاد نسبتاً بزرگی که دارند نیاز به فضای وسیع خواهد بود.
  • وجود رطوبت زیاد در محفظه این سیستم باعث افزایش خوردگی قطعات دستگاه می‌شود.

جمع بندی

در این مقاله مزایا و معایب ایرواشر مورد بررسی قرار گرفت. بر همین اساس دریافتیم که این سیستم گرمایشی و سرمایشی برای استفاده در مناطقی که دارای آب و هوایی نسبتا خشک هستند بسیار مناسب است. همچنین مصرف بهینه انرژی‌هایی مانند آب، برق و گاز از دیگر مزیت‌های ایرواشر به شمار می‌آید که آن را به یک گزینه اقتصادی مناسب جهت تهویه هوا در اماکن وسیع و گسترده است. اما در کنار این مزایا، دستگاه‌های ایرواشر دارای معایبی از جمله عملکرد سرمایشی پایین در مناطق شرجی، برخورداری از ابعاد و حجم نسبتاً بزرگ و… نیز هستند.

شرکت کارن تهویه زاگرس از جمله بزرگترین مراکز تولید و عرضه انواع دستگاه هواساز با کیفیت بالا و خدمات پس از فروش در کشور است. بر همین اساس شما می‌توانید برای خرید دستگاه تهویه مطبوع با قیمت مناسب و همچنین کسب مشاوره های لازم در این باره با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید.

امتیاز به post
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین محصولات

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

ارتباط با ما

مشاوره رایگان