نحوه تنظیم هواساز برای زمستان و تابستان

تنظیم هواساز برای زمستان

هواساز یکی از محبوب‌ترین سیستم های تهویه مطبوع به شمار می‌آید که امکان استفاده در کلیه فصول سال را دارد. به طور کلی تنظیم هواساز برای زمستان و تابستان با توجه به گردش درجه آب در آن صورت می‌گیرد. در زمستان کویل آب گرم منجر به انتقال گرما به اطراف شده و با عبور از فیلتر فضا را گرم می‌کند. همچنین در تابستان با جریان کویل آب سرد فضا به خوبی خنک شده و بعد از گذر از فیلتر وارد محیط می‌گردد. مقدار رطوبت محیط نیز توسط رطوبت گیر تعبیه شده در این دستگاه تنظیم می‌گردد.

هرچند تنظیمات هواسازها برای تغییر فصل توسط ترموستات و به صورت اتوماتیک انجام می‌گیرد اما جهت تنظیم آن برای زمستان بایستی هواساز را به بویلر یا یک دیگ بخار متصل کرد. در این مقاله قصد داریم چگونگی تنظیم هواساز در فصل زمستان و تابستان را به طور دقیق مورد شرح و بررسی قرار دهیم.

تنظیم هواساز برای زمستان

هواساز از سیستمی چهار فصل برخوردار بوده که  می‌توان آن را برای فصول گرم و سرد سال مورد استفاده قرار داد. تنظیم هواساز برای زمستان بر اساس دو روش کلی قابل انجام است. یکی روش اتوماتیک و یا خودکار بوده که باعث تغییر وضعیت از سرما به گرما شده و در این حالت احتیاجی به تنظیم سرمایش نیست. اما برخی از هواسازها عملکرد خودکار نداشته و بایستی به شکل دستی تنظیم شوند. در زمستان دستگاه چیلر نخست آب سرد تولید شده را با استفاده از دیگ بخار گرم می نماید و بعد از گذر از کویل آب گرم، فضای اطراف گرم شده و از فیلتر می‌گذرد که این امر در نهایت منجر به انتقال جریان هوای گرم به محیط می گردد.

بنابراین از تنظیم کردن ترموستات در دستگاه هواساز غافل نشوید چرا که فصل به شکل خودکار قابل تعویض نبوده و بایستی به وسیله ترموستات میزان دمای گرمایش هواساز را به صورت دستی تنظیم نمایید.برای اطمینان از عملکرد درست تغییر فصل در هواساز بایستی بخش ها و اجزای مختلف آن از جمله منابع خنک کننده، نواحی اتصال دیگ به دستگاه، فیلترها، کویل سرمایشی یا گرمایشی، تجهیزات رطوبت گیر، الکتروموتور، فن و… چک و مورد بررسی قرار گیرند.

تنظیم هواساز برای تابستان

به طور کلی دستگاه هواساز به تنهایی مولد گرما یا سرما نبوده و برای این امر نیاز به سایر دستگاه های تهویه هوای مطبوع دارد. دستگاه‌های هواساز با استفاده از کویل‌های آب سرد و گرم خود، آب خنک را به داخل دستگاه کشیده و سپس از طریق گردش هوا بر روی آب کار می‌کنند.در واقع دستگاهی مانند چیلر آب خنک را به وسیله کویل وارد هواساز کرده تا دستگاه ایجاد سرمایش نماید. چگونگی تنظیم هواساز در فصل تابستان نیز بایستی با توجه به وضعیت فن دستگاه، کویل ها، رطوبت زدا و فیلتر ها صورت گیرد.

نکات مهم برای افزایش بازدهی دستگاه هواساز

نکات مهمی در خصوص استفاده و تنظیم هواساز برای زمستان و تابستان وجود دارد که با رعایت آنها بازدهی دستگاه به صورت قابل ملاحظه‌ای افزایش خواهد یافت. در ادامه این مقاله به برخی از نکات فوق اشاره می‌کنیم.

  • همانطور که اشاره شد هواساز دستگاهی مناسب برای تولید گرمایش و سرمایش به شمار می‌آید. اما برای این امر نیاز به سیستم های دیگر خواهد داشت. بنابراین ضمن بررسی سلامت هواساز بایستی از عملکرد دیگ بخار، مینی چیلر یا چیلر نیز اطمینان کسب کرده و هر چند مدت یکبار به بررسی سیستم های فوق بپردازید.
  • اتصالات کویل به آب گرم یا سرد را نیز به دقت بررسی کرده تا اشکالی در روند تغییر فصل دادن دستگاه وجود نداشته باشد.
  • بخش های ورودی و خروجی هواساز را از هرگونه گرد و غبار و مواد آلاینده بررسی نمایید تا تمیز باشند چرا که در غیر این صورت عملکرد مناسبی نخواهند داشت.
  • فن و تسمه از دیگر اجزای مهم هواساز است که باعث می‌شوند هوا به صورت یکنواخت در تمامی محیط پخش گردیده و مقدار کافی از هوا در جریان باشد. بنابراین از درست کار کردن این اجزا نیز مطمئن شوید.

بررسی مواردی که به آنها اشاره شد باعث می‌شود تا هواساز ضمن عملکرد مناسب از عمر مفید بالایی برخوردار باشد. شما می‌توانید از تکنسین و متخصصین در این امر برای بررسی کامل و تخصصی هواساز کمک بگیرید.

مزایای استفاده از هواساز

تنظیم هواساز برای زمستان و تابستان مهم‌ترین ویژگی این سیستم محسوب می‌شود که امکان استفاده از آن را در تمامی فصول سال ممکن ساخته است. از دیگر مزایای این دستگاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وجود فیلتر هوا در هواساز باعث می‌شود تا دستگاه برای افرادی که دارای بیماری های تنفسی هستند و دچار آلژی های فصلی می‌شوند بسیار مناسب باشد.
  • در فصول سرد سال مانند زمستان که هوای محیط خشک است، با نصب هواساز می‌توان به ایجاد رطوبت کمک کرد. همچنین در صورت افزایش بیش از حد رطوبت محیط می‌توان سیستم رطوبت زدا در هواساز را فعال کرده و میزان رطوبت را کاهش داد.
  • عملکرد هواساز بسیار آرام بوده و سر و صدای بسیار کمی تولید می‌کند.
  • مصرف انرژی در دستگاه هواساز بسیار مقرون به صرفه بوده و نگرانی از بابت هزینه های انرژی نخواهید داشت.

بررسی معایب هواساز

هواساز مانند هر دستگاه دیگر علاوه بر مزایایی که دارد دارای معایب اندکی نیز است که از جمله آنها می‌توان به مواد زیر اشاره کرد:

  • بسیاری از دستگاه های هواساز ابعاد بزرگی دارند که باعث اشغال فضای زیادی می‌گردند. بنابراین استفاده از آنها در فضاهای محدود مشکلاتی را به همراه دارد.
  • تنظیم دقیق هواساز بسیار دشوار بوده و اغلب امکان‌پذیر نیست.
  • از دیگر معایب هواساز نیاز آن به سایر دستگاه ها مانند چیلر و دیگ بخار است تا بتواند گرما و سرمای لازم را تولید نماید.

جمع بندی

در این مقاله چگونگی تنظیم هواساز برای زمستان و تابستان مورد شرح و بررسی قرار گرفت. دستگاه هواساز در کلیه فصول سال قابل استفاده بوده و توانایی ایجاد گرمایش و سرمایش لازم را برای کلیه ساختمان ها دارد. این سیستم با کمک دیگ بخار به تولید گرما در فصل زمستان پرداخته و با اتصال به چیلر یا مینی چیلر باعث خنک شدن محیط می‌گردد. در هنگام خرید هواساز علاوه بر کیفیت و ضمانت دستگاه حتماً به مواردی از جمله فضای ساختمان، رطوبت هوا و… توجه نمایید. شرکت کارن تهویه زاگرس از با سابقه‌ترین مراکز تولید و عرضه سیستم های هواساز در کشور است که می‌توانید برای خرید این محصول و کسب مشاوره های لازم با کارشناسان این مجموعه در تماس باشید.

4.5/5 - (2 امتیاز)
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین محصولات

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

ارتباط با ما

مشاوره رایگان