نحوه هواگیری فن کویل زمینی و سقفی

هواگیری فن کویل زمینی

هواگیری فن کویل‌ها یکی از اقدامات مهمی است هر از گاهی باید انجام دهید. این یک راه موثر برای انتقال گرما و سرما در ساختمان‌ها است. در اصل، فن کویل‌ها بعد از مدت معینی نیاز به هواگیری دارند تا بهره‌وری آن‌ها کاهش نیابد. اگر با نحوه هواگیری فن ‌کویل زمینی و سقفی آشنا نیستید، مطالعه این مقاله به شما کمک می‌کند تا بتوانید این کار را درست و اصولی انجام دهید.

اهمیت هواگیری فن کویل

فن کویل‌ها با نام لاتین Floor Standing Fan Coil و نیز فن کوئل شناخته می‌شوند. فن کویل (FCU) دارای مبدل حرارتی و یک فن است و با استفاده از سیستم مکش خود هوای محیط را تهویه و دمای آن را تنظیم می‌کند.

برای انجام صحیح تمامی این مراحل و قبل از راه‌اندازی این دستگاه، لازم است که هواگیری فن‌کویل انجام شود. نحوه هواگیری فن کویل زمینی و سقفی به شکل اصولی و درست، بسیار حائز اهمیت بوده و در راندمان بالای این دستکاه اثرگذار است.

آموزش نحوه هواگیری فن‌ کویل زمینی و سقفی

جهت آشنایی با نحوه هواگیری فن‌ کویل زمینی و سقفی بهتر است بدانید که این فرایند طی مراحل زیر انجام می‌شود:

  1. در آغاز فرایند هواگیری، باید محل قرار گرفتن پیچ یا شیر هواگیری دستگاه را بدانید.
  2. بعد از انجام گام اول، باید اطمینان حاصل کنید که آب درون فن کویل قبل از ورود به دستگاه، کاملا جریان دارد (ابتدا چک کنید که پکیج درست کار می‌کند یا خیر. همچنین، قطع نشدن آب گرم قبل از ورود به فن کویل را بررسی کنید)
  3. در این مرحله باید شیر هواگیری را باز کنید و اجازه دهید آب سرازیر شود و بیرون بریزد. این کار را تا زمانی که فشار جریان آب خروجی از دستگاه به یک میزان برسد، ادامه دهید.
  4. پس از پایان عملیات هواگیری دستگاه و اطمینان از یکدسان شدن جریان آب، به بستن شیر هواگیری اقدام کنید.

نکته‌ای که باید در زمینه نحوه هواگیری فن‌کویل زمینی و سقفی به آن دقت کافی داشته باشید، این است که برخی از این دستگاه‌ها، دارای سینی بزرگ به منظور تخلیه آب خروجی هستند. وجود این سینی، انجام عملیات هواگیری را برای شما آسان می‌کند. از آن‌جایی که مکان قرارگیری شیر هواگیری در فن کویل‌های مختلف تفاوت دارد، طی کردن گام‌های بالا در آن‌ها می‌تواند کمی متفاوت باشد.در ادامه، به بررسی نحوه هواگیری فن‌کویل زمینی و سقفی می‌پردازیم.

هواگیری فن کویل زمینی

نحوه هواگیری فن کویل‌های سقفی

فن‌ کویل‌های سقفی به شکل توکار یا روکار نصب می‌شوند. معمولا هواگیری فن‌ کویل‌ سقفی توکار در مقایسه با نوع روکار، کمی دشوارتر است. به این علت که شما به تجهیزات فن کویل دسترسی ندارید و چنانچه نتوانید آب خروجی دستگاه فن کویل را کنترل کنید، ممکن است این مسئله به کناف سقف آسیب برساند.

هنگام هواگیری فن‌ کویل‌های سقفی به شکل روکار، ممکن است به خاطر مکان قرار گرفتن فن‌ کویل، در زمان باز کردن فن کویل جهت هواگیری، آب با فشار زیادی از دستگاه خارج شود. بنابراین، برای هواگیری فن‌ کویل زمینی و سقفی، حتما از کارشناسان مربوطه کمک بگیرید تا دستگاه دچار آسیب نشود.

نحوه هواگیری فن کویل‌های زمینی

چنانچه درباره نحوه هواگیری فن‌کویل‌ زمینی و سقفی چیزی نمی‌دانید، بهتر است به دفترچه راهنمای نصب آن مراجعه کنید. درباره نحوه هواگیری فن کویل زمینی که به آن فن کویل عمودی هم می‌گویند، باید گفت که در زمان هواگیری باید پوشش‌های فن کویل را باز کنید.

سپس اجزا و قطعات داخلی دستگاه را تمیز کرده و دوباره درب‌های دو طرف فن کویل را ببندید. به علت آنکه این امر می‌تواند کمی دشوار باشد، بهتر است از فرد متخصصی جهت انجام هواگیری فن‌کویل زمینی کمک بگیرید تا بتواند فرایند باز و بسته کردن اجزا و قطعات را به درستی انجام دهد.

مجددا این نکته را یادآور می‌شویم که در مدل‌های قدیمی این دستگاه، به جای شیر هواگیری، پیچ هواگیری وجود دارد. اگر فن کویل‌تان دستی بود، آرام آرام این پیچ را باز کنید تا بخارآب و آب‌جوش به اطراف نپاشد. این کار را ادامه دهید تا هوا کم کم از دستگاه خارج شود.

نکات کاربردی در زمینه نحوه هواگیری فن‌کویل زمینی و سقفی

یکی از علت‌های اصلی هواگیری فن‌کویل زمینی و سقفی، افزایش راندمان کاری دستگاه است. در ادامه جهت آشنایی بیشتر شما با نحوه هواگیری فن‌کویل زمینی و سقفی، به بیان نکاتی می‌پردازیم که بهتر است در زمان هواگیری این نوع دستگاه مد‌نظر قرار گیرد:

  1. چنانچه در زمان هواگیری دستگاه، مشاهده کردید که آب خروجی به صورت یکدست با فشار ثابتی از فن کویل خارج نمی‌شود، احتمال رسوب بستن در لوله‌های فن کویل وجود دارد. جهت رفع این مساله، باید فرد متخصصی قسمت داخلی فن کویل را با استفاده از اسید غلیظ، بشوید. در شهرهایی که آب آن‌ها آهک دارد، بیشتر شاهد این مساله هستیم که فن کویل به علت وجود آب آهک‌دار، رسوب می‌گیرد.
  2. در تعدادی از فن کویل‌های مجهز به سیستم سرمایشی، سیالات دیگری را جایگزین استفاده از آب می‌کنند، در این صورت چنانچه شخصا با نحوه هواگیری فن‌کویل زمینی و سقفی آشنا نیستید، حتما از یک متخصص، کمک بگیرید.
نحوه هواگیری فن کویل زمینی

عدم هواگیری فن کویل سبب بروز چه مشکلاتی می‌شود؟

کارشناسان همواره بر هواگیری فن‌ کویل زمینی و سقفی طی بازه زمانی مشخصی تاکید دارند. در صورت عدم انجام این کار با کاهش راندمان این دستگاه مواجه خواهید شد. شیوه کارکرد این دستگاه، به این شکل است که با آغاز به کار آن، آب یا بخار آب داخل آن جریان پیدا می‌کند.

حال چنانچه کویل سوراخ باشد یا هوا وارد آن شود، مانع ایجاد جریان آب یا بخار آب به شیوه مطلوب می‌شود. این امر به مرور زمان باعث زنگ‌زدگی، خوردگی و در نهایت از کا افتادن فن کویل خواهد شد. لذا هر از چند گاهی باید به هواگیری این دستگاه هواساز اقدام کرد. در نهایت، هواگیری فن کویل زمینی و سقفی را بسیار جدی بگیرید.

امتیاز به post
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین محصولات

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

ارتباط با ما

مشاوره رایگان