نحوه کار فن کویل چگونه است؟ + ساختار و اجزای آن

نحوه کار فن کویل

آشنایی با نحوه کار فن کویل برای استفاده بهینه از این دستگاه ضروری است. البته برای درک بهتر عملکرد فن کویل باید درباره اجزا و ساختار آن را نیز بدانیم. در ادامه به بررسی نحوه کار فن کویل خواهیم پرداخت و درباره این دستگاه هواساز اطلاعات مهم و کاربردی را ارائه می دهیم.

آشنایی با نحوه کار فن کویل

یونیت فن کویل (FCU) وسیله ای است که در سیستم‌های سرمایش، گرمایش و تهویه مطبوع (HVAC) برای تنظیم دمای یک فضا استفاده می‌شود. مهم ترین بخش از نحوه کار فن کویل این است که هوا را بر روی یک کویل به گردش درآورد که بسته به نیاز سیستم، هوا را گرم یا خنک می‌کند.

در حالت خنک کننده آب سرد شده در چیلر با استفاده از سیم پیچ به گردش در می‌آید. فن، هوای گرم را از اتاق به داخل دستگاه و از طریق سیم پیچ به طرف کویل می‌آورد و باعث می‌شود گرما از هوا به کویل منتقل شود. در نتیجه هوا خنک‌تر می‌شود و آب سرد شده گرما را جذب می‌کند و به چیلر بازمی‌گردد تا دوباره خنک شود.

در حالت گرمایش، آب داغ دیگ نزدیک به کویل جریان می‌یابد. فن هوای خنک‌تر را از اتاق گرفته و با عبور آن از روی کویل داغ، هوای گرم شده را به محیط انتقال می‌دهد. سپس آب داغ به دیگ باز می‌گردد تا دوباره گرم شود. سیستم کنترل فن کویل با تنظیم جریان آب سرد یا گرم از طریق کویل و کنترل سرعت فن، دما را تنظیم می‌کند. این امکان کنترل دقیق دما در فضای مطبوع را فراهم خواهد کرد.

نحوه کار فن کویل

بررسی اجزای فن کویل

بعد از آشنایی با نحوه کار فن کویل بهتر است تا اجزای آن را بررسی کنیم. به همین دلیل در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم و با وظیفه آن‌ها در این دستگاه آشنا می‌شویم.

یونیت کویل

در مرکز یک واحد فن کویل، یونیت کویل قرار دارد که از یک کویل گرمایش یا خنک کننده تشکیل شده است. سیم پیچ در این قسمت وظیفه تبادل انرژی حرارتی بین هوایی که از کویل عبور می‌کند و سیالی که در درون خود گردش می‌کند را بر عهده دارد. در حالت گرمایش، کویل به یک منبع آب گرم متصل می شود؛ در حالت سرمایش، به سیستم آب سرد متصل می شود. طراحی، جنس و اندازه سیم پیچ بر نحوه کار فن کویل در انتقال گرما تأثیر می‌گذارد.

 موتور فن

موتور فن یک بخش مهم است که جریان هوا را به سمت فن کویل هدایت می‌کند. به طور معمول، هر دستگاه فن کویل از فن‌های سانتریفیوژ یا محوری استفاده می‌کند. این فن‌ها با سرعت زیاد خود به دلیل توانایی خود در تحمل فشارهای استاتیکی بیشتر شناخته می‌شوند. از طرف دیگر فن‌های محوری در کاربردهایی که مقاومت جریان هوا کمتر است بسیار بهتر عمل می‌کنند. موتور فن می‌تواند با سرعت‌های مختلف کار کند تا جریان هوای متغیر را ایجاد کرده و امکان کنترل دقیق دمای محیط را داشته باشد.

فیلتر هوا

برای حفظ کیفیت هوای داخلی و محافظت از اجزای داخلی در برابر گرد و غبار و ذرات، واحدهای فن کویل مجهز به فیلتر هوا هستند. این فیلترها آلاینده های موجود در هوا را درون خود نگه می دارند و از ورود آن‌ها به فضا فن کویل جلوگیری می‌کنند. تعمیر و نگهداری منظم و تعویض فیلترهای هوا برای اطمینان از کار فن کویل به بهترین شکل و بهره‌وری انرژی فن کویل ضروری است.

شاسی و قفسه

شاسی و قفسه ساختار خارجی واحد فن کویل را تشکیل می‌دهند. شاسی پشتیبانی ساختاری را فراهم می‌کند، در حالی که قفسه اجزای داخلی را محصور کرده و از آن محافظت می کند. قفسه اغلب برای تسهیل دسترسی آسان برای نگهداری و سرویس طراحی شده است. بسته به نیاز نصب، فن کویل زمینی و فن کویل سقفی داریم.

نحوه کار فن کویل

 ترموستات و کنترل

ترموستات فن کویل برای تنظیم دما در فضای مطبوع استفاده می‌شود. واحدهای فن کویل پیشرفته مجهز به ترموستات‌های الکترونیکی یا دیجیتالی هستند که کنترل دقیق دما را ارائه می‌دهند. این کنترل‌ها همچنین شامل سنسورها و محرک‌هایی هستند که پارامترهای مختلفی مانند جریان هوا، دما و رطوبت را کنترل و تنظیم می‌کنند. ادغام با سیستم‌های اتوماسیون ساختمان امکان کنترل و نظارت متمرکز را فراهم می‌کند.

ظرف تخلیه میعانات

در حالت خنک کننده، مجموعه سیم پیچ ممکن است بخاطر جذب رطوبت هوا خیس و مرطوب شود. یک ظرف تخلیه میعانات برای جمع آوری و هدایت این رطوبت و مایعات از دستگاه به بیرون آن تعبیه شده است. زهکشی مناسب برای جلوگیری از آسیب رساندن آب به قطعات و حفظ کارایی بهتر دستگاه ضروری است.

شیرآلات و لوله کشی

جریان آب گرم یا سرد از طریق مجموعه کویل توسط دریچه ها و لوله کشی تنظیم می شود. این قطعات به واحد فن کویل امکان می‌دهند بین حالت گرمایش و سرمایش جابجا شود. سوپاپ‌ها جریان سیال را کنترل می‌کنند و لوله کشی گردش آب را بین واحد فن کویل و واحد مرکزی یا محفظه مکانیکی تسهیل می‌کنند. به همین علت باید به عملکرد صحیح آن‌ها توجه کرد.

سینی درین

سینی درین، یکی از مهمترین بخش های فن کویل است که به طور قابل توجهی تاثیر در بهبود عملکرد و طول عمر این دستگاه است. در حالت گرمایش یا محیط مرطوب، چرخه تولید هوای خنک، قطراتی بر روی کویل‌ها ایجاد می‌کند. این قطرات از طریق سینی درین به سیستم تخلیه آب منتقل شده و از آسیب به محل نصب جلوگیری می‌کنند. سینی درین نیز نقش مهمی در نحوه کار فن کویل ایفا می‌کند.

جمع بندی

نحوه کار فن کویل و بررسی اجزای آن برای افرادی که از این دستگاه استفاده می‌کنند یا قصد آن را دارند بسیار مهم است. به این منظور شما می‌توانید به درستی از فن کویل استفاده کرده و البته عملکرد را به صورت بهینه داشته و در هزینه‌های انرژی صرفه جویی کنید. هم‌چنین در صورت خراب شدن بخش‌هایی از فن کویل می‌توانید به تشخیص و تعمیر آن در زمان درست پرداخته و دستگاه را در بهترین شرایط آن نگهداری کنید.

امتیاز به post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین محصولات

ارتباط با ما

مشاوره رایگان