چیلر بهتر است یا کولر گازی؟ تفاوت و نحوه عملکرد آن ها

چیلر بهتر است یا کولر گازی

سیستم تهویه مطبوع یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر ساختمان به شمار می‌آید. اغلب افراد در مجهز کردن ساختمان به سیستم تهویه بین اینکه چیلر بهتر است یا کولر گازی دچار تردید هستند. هر چند دستگاه‌های فوق به منظور تهویه هوا و خنک سازی محیط کاربرد دارند. اما برای انتخابی صحیح و بهینه بهتر است با تفاوت ها، مزایا و معایب هر یک از این دستگاه ها بیشتر آشنا شوید. در مقاله قبل تفاوت اسپلیت با سیستم چیلر مرکزی را بررسی کردیم. در این مقاله ابتدا به معرفی هر یک از دستگاه‌های فوق پرداخته و سپس عملکرد، مزیت ها و معایب آنها را بررسی می‌کنیم تا مشتریان بتوانند انتخابی دقیق و مطمئن در این زمینه داشته باشند.

دستگاه چیلر و آشنایی با عملکرد آن

چیلر از جمله دستگاه‌های تهویه مطبوع است که جهت خنک سازی هوا و ایجاد شرایطی مناسب در محیط‌های بزرگ به شکل مرکزی کاربرد دارد. عملکرد این دستگاه به واسطه آب صورت گرفته و باعث خنک شدن محیط می‌گردد.

در دستگاه‌های چیلر یا مینی چیلر نوعی مبدل حرارتی تحت عنوان کمپرسور برقی وجود دارد که هوای گرم را جذب می‌کند. سپس از طریق این کمپرسور، آب را خنک می‌کند و هوای خنک‌شده را به فضای داخلی منتقل می‌کند تا محیط را خنک کند.

کولر گازی و آشنایی با عملکرد آن

کولر گازی از دیگر دستگاه‌های خنک کننده هوا است که اغلب در منازل و فضاهای کوچک استفاده می‌شود. دستگاه فوق توسط گاز خنک کننده باعث تهویه هوای محیط می‌گردد. عملکرد کولر گازی نیز به واسطه وجود کمپرسور برقی داخل دستگاه است که از گاز خنک کننده برای خنک سازی هوا استفاده می‌کند. بدین صورت که گاز در کمپرسور تحت فشار قرار داده شده و در مرحله بعد به مبدل حرارتی دستگاه انتقال داده می‌شود. بعد از اینکه هوا توسط گاز خنک کننده سرد شد به محیط ساختمان بازگشت داده می‌شود.

توضیحات مختصری در خصوص عملکرد هر یک از دستگاه‌های فوق ارائه شد‌ اما برای اینکه بدانید چیلر بهتر است یا کولر گازی بایستی با مزایا و معایب هر یک از این دستگاه‌ها نیز آشنا شوید.

بررسی مزیت‌ها و معایب چیلر و کولر گازی

امروزه شاهد پیشرفت های گسترده ای در صنعت تهویه هوای مطبوع چه به صورت خانگی و چه صنعتی بوده‌ایم. در میان انواع سیستم‌های خنک کننده موجود در بازار دو دستگاه چیلر و کولر گازی بیش از سایر سیستم‌ها مورد توجه افراد قرار گرفته اند.

در این بخش قصد داریم ابتدا به بررسی مزیت‌ها و معایب دستگاه چیلر بپردازیم.

مزیت‌های چیلر

    • چیلرها دارای بازدهی نسبتاً بالایی هستند که این امر به دلیل بهره‌گیری از کمپرسورهای قدرتمند و بزرگ توسط آنها است. بر همین اساس در محیط‌های بسیار گرم می‌توان از چیلر برای خنک کردن هوا استفاده کرد.

    • برخورداری از عمر مفید بالا از دیگر مزیت‌های دستگاه‌ چیلر است. با توجه به اینکه عملکرد دستگاه برای خنک سازی هوا توسط آب انجام می‌گیرد از شکست کمتر و در نتیجه عمر مفید بیشتری برخوردار خواهد بود.

    • میزان صدا در چیلرها بسیار کمتر از کولرهای گازی است.

معایب چیلر

    • قیمت دستگاه چیلر و همچنین هزینه‌های نصب، نگهداری و تعمیر آن در مقایسه با کولر گازی بسیار بیشتر است.

    • اشغال فضای زیاد از دیگر معایب چیلر است. این دستگاه‌ها با توجه به ابعاد بزرگی که دارند مناسب فضاهای کوچک نخواهند بود.

 برای اینکه بدانید چیلر بهتر است یا کولر گازی؟  در این بخش با مزایا و معایب کولر گازی نیز آشنا شوید.

مزایای کولر گازی

    • کولر گازی دارای قیمتی مقرون به صرفه بوده، چرا که از قطعات کمتر و ساختار ساده‌تری در مقایسه با چیلر برخوردار است.

    • نصب آسان و ساده کولر گازی از دیگر مزایای آن به شمار می‌آید. برای نصب کولر گازی تنها نیاز به یک تخته و شبکه برق و گاز خواهد بود.

    • قابلیت حمل راحت کولر گازی با توجه به وزن سبک و ابعاد کوچک آن از دیگر مزیت‌های این دستگاه در مقایسه با چیلر به شمار می‌آید.

    • کولر گازی با توجه به ساختار ساده و ابعاد کوچکی که دارد، انرژی کمتری را در مقایسه با چیلر مصرف می‌نماید.

    • هزینه‌های نگهداری، تعمیر و نصب کولر گازی بسیار ساده و کمتر از چیلر است.

معایب کولر گازی

    • کولرهای گازی در مقایسه با دستگاه‌های چیلر از راندمان و بازدهی کمتری برخوردار هستند بنابراین بهتر است در محیط‌ها و خانه‌های کوچک استفاده شوند.

    • ایجاد هوای خشک توسط کولر گازی از دیگر معایب آن است که باعث ایجاد ناراحتی‌هایی در برخی اشخاص می‌گردد. در صورتی که چیلر قادر به ایجاد هوای مرطوب و تازه در محیط است.

نکات مهم در خصوص انتخاب چیلر و کولر گازی

نکاتی در خصوص این مسئله که چیلر بهتر است یا کولر گازی وجود دارد که در هنگام انتخاب و خرید دستگاه های مورد نظر، بایستی به آنها توجه داشته باشید.

    • اندازه محیط و یا ساختمان از جمله عواملی است که بر اساس آن می‌توانید اقدام به خرید سیستم تهویه مطبوع مناسب نمایید. در خانه‌ها و فضاهای کوچک بهره‌گیری از کولر گازی گزینه مناسب‌تری خواهد بود. اما برای ساختمان‌ها و فضاهای بزرگ نصب چیلر توصیه می‌شود.

    • بسته یا باز بودن فضای مورد نظر از دیگر مواردی است که در زمان خرید سیستم خنک کننده باید مورد توجه قرار گیرد. در فضاهای بسته نصب چیلر و در فضاهای باز استفاده از کولر گازی مناسب خواهد بود.

    • چنانچه استفاده شما از سیستم خنک کننده بسیار بالا بوده و در اغلب ماه‌های سال نیاز به تهویه هوای مطبوع دارید چیلر گزینه مناسبی است.

    • در صورتی که قیمت و هزینه سیستم تهویه هوای مطبوع برای شما مهم است می‌توانید از کولر گازی استفاده کنید چرا که در مقایسه با چیلر، قیمت و هزینه‌های نصب و نگهداری کمتری دارد.

    • با توجه به اینکه عملکرد دستگاه‌های چیلر بر اساس آب صورت می‌گیرد، بایستی انتظار مصرف آب زیادی را داشته باشید. بنابراین در هنگام خرید دستگاه خنک کننده حتماً این موضوع را در نظر داشته باشید.

جمع بندی

در این مقاله با عملکرد، مزایا و معایب دستگاه‌های خنک کننده چیلر و کولر گازی آشنا شدید. اینکه چیلر بهتر است یا کولر گازی ارتباط مستقیمی با امکانات، ساختمان و فضای مورد نظر شما خواهد داشت.

کارن تهویه زاگرس یکی از بزرگترین مراکز تولید کننده انواع دستگاه هواساز سیستم تهویه مطبوع در سطح کشور است. بر همین اساس شما می‌توانید برای خرید سیستم تهویه مطبوع با کیفیت بالا، قیمت مناسب  و خدمات پس از فروش عالی به وبسایت این مجموعه مراجعه کنید.

4/5 - (2 امتیاز)
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین محصولات

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

ارتباط با ما

مشاوره رایگان