تفاوت چیلر و داکت اسپلیت چیست؟

تفاوت چیلر و داکت اسپلیت

برای ارتقای سطح راحتی و کیفیت زندگی در ساختمان‌های مسکونی، اداری، مجتمع‌های تجاری، بیمارستان‌ها و هتل‌ها، از دستگاه‌های تهویه‌مطبوع به‌عنوان یک ابزار اساسی برای کنترل دما و تصفیه هوا استفاده می‌شود. زمانی که قصد احداث آپارتمان یا مجتمع مسکونی را دارید، نیاز به خرید و تهیه دستگاه‌های تهویه‌مطبوع برای شما پدیدار خواهد شد. یکی از انواع دستگاه‌ هواساز صنعتی داکت اسپلیت و چیلر است که هرکدام دارای ویژگی‌ها و مزایایی منحصربه‌فرد خود هستند.

ازآنجاکه انتخاب سیستم تهویه مناسب برای ساختمان ممکن است کمی گیج‌کننده و چالش‌برانگیز باشد و نیاز به اطلاعات و تجربه دارد، در این مقاله قصد داریم به بررسی تفاوت‌های این دو دستگاه بپردازیم تا انتخاب از بین آنها برای شما کمی راحت‌تر شود. تفاوت چیلر و داکت اسپلیت را می‌توان از جنبه‌های مختلفی مانند میزان سرمایش تولیدی، مصرف برق، هزینه خرید سیستم‌های مکمل، میزان فیلتراسیون هوا و رطوبت‌زدایی و… با هم مقایسه کرد. پس برای آشنایی هر چه بیشتر با این دو دستگاه و مزایای هرکدام، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

بررسی تفاوت عملکردی چیلر و داکت اسپلیت

بهتر است برای آشنایی دقیق‌تر با تفاوت‌ چیلر و داکت اسپلیت از جوانب مختلف، ابتدا با ساختار عملکردی هر یک از این دستگاه‌ها به طور مختصر آشنا شویم.

اجزای تشکیل‌دهنده ساختاری چیلر شامل کمپرسور، مبدل حرارتی اواپراتور، کندانسور و شیر انبساط هستند. عملکرد چیلر به این صورت است که ابتدا آب ورودی به دستگاه را سرد می‌کند و سپس آن را به هواساز یا فن کویل ارسال می‌کند تا هوا را خنک کند. آب سرد که توسط چیلر اسکرال یا مینی چیلر سرد شده است، در فن کویل یا هواساز جریان پیدا می‌کند. با چرخش فن، هوای محیط از روی خنک‌کننده‌ها عبور کرده و در نتیجه، هوای اتاق خنک می‌شود.

داکت اسپلیت به‌عنوان یک سیستم تهویه هوا از دو بخش اصلی تشکیل شده است: واحد داخلی و واحد خارجی. واحد خارجی که به‌عنوان کندانسور شناخته می‌شود، در محیط خارجی نصب شده و وظیفه فشرده کردن مایع مبرد را برعهده دارد. از طریق لوله‌های مسی، مایع مبرد به واحد داخلی که به‌عنوان هواساز شناخته می‌شود، منتقل می‌شود. در واحد داخلی، مایع مبرد از حالت مایع به حالت گازی تبدیل شده و همراه با جریان هوا، حرارت را جذب می‌کند تا هوا را خنک کند. این تبدیل از حالت مایع به گاز در شیر انبساط اتفاق می‌افتد که فشار مایع مبرد را کاهش می‌دهد و این امکان را فراهم می‌کند.

این مایع خنک‌کننده وارد یونیت داخلی شده و گرمای هوا را جذب می‌کند. به‌این‌ترتیب، هوای محیط داخلی خنک شده و گرما به بیرون یا پشت‌بام منتقل می‌شود. یک تفاوت چیلر و داکت اسپلیت در عملکرد این است که در داکت مایه مبردی که دوباره به حالت گاز درآمده است، به کمپرسور بازمی‌گردد تا این چرخه تهویه هوا دوباره تکرار شود.

تفاوت چیلر و داکت اسپلیت چیست؟

آیا چیلر و داکت اسپلیت عملکرد گرمایشی هم دارند؟

چیلرهای تراکمی یا مینی چیلرها به طور معمول برای خنک‌کردن هوای محیط استفاده می‌شوند و قابلیت گرمایش را ندارند. این دستگاه‌ها همراه با فن کویل و هواساز عمل می‌کنند و تنها برای خنک‌کردن محیط طراحی شده‌اند. از طرف دیگر، داکت اسپلیت کویل دارای یک واحد داخلی است که شامل یک کویل آب گرم برای گرمایش محیط است. همچنین، هواساز دارای یک کویل آب گرم جداگانه است که امکان گرمایش فضای داخلی را در هوای سرد فراهم می‌کند. آب گرم از طریق یک منبع حرارتی مانند بویلر یا پکیج گرم تأمین می‌شود و به کویل دستگاه ارسال می‌شود. با چرخش جریان هوا توسط فن‌های هوادهی، دمای محیط به طور متناسب افزایش می‌یابد.

بررسی تفاوت چیلر و داکت اسپلیت در کنترل دما

یکی از مزایای چیلر، امکان تنظیم دمای محیط با استفاده از ترموستات است. شما می‌توانید عملکرد فن کویل را تنظیم کرده و دمای اتاق یا سالن را تغییر دهید؛ اما داکت اسپلیت این امکان را ندارد. برای تنظیم دمای هوا، لازم است یک موتور دمپر هوا را در مسیر کانال هوادهی دستگاه نصب کنید. این موتور با تنظیم گرادیان‌ها و جریان هوا، توانایی تنظیم دمای هوای خروجی را به‌دلخواه شما می‌دهد. این کار باعث می‌شود هوا به طور دقیق‌تر و مطابق با نیازهای شما به داخل محیط منتقل شود.

بررسی تفاوت چیلر و داکت اسپلیت در رطوبت‌زدایی هوا

یکی دیگر از تفاوت‌های مهم بین این دو دستگاه، میزان تنظیم رطوبت هوا است. داکت اسپلیت، در فصل تابستان، توانایی خشک‌کردن هوای محیط را به‌خوبی دارد، اما در فصل زمستان، قابلیت افزایش رطوبت را ندارد. اما در سیستم چیلر، اگر نیاز به کنترل رطوبت هوا باشد، می‌توانیم دستگاه هواساز را به آن متصل کنیم. با نصب تجهیزات مربوط به کاهش و افزایش رطوبت در هواساز، می‌توان در فصل‌های تابستان و زمستان، میزان رطوبت را به‌دلخواه تنظیم کرد.

تفاوت چیلر و داکت اسپلیت در تصفیه هوا

تفاوت در میزان تصفیه هوا بین چیلر و داکت اسپلیت نیز مشهود است. یونیت داخلی داکت اسپلیت در بالای سقف کاذب نصب‌شده و فضای کافی برای نصب فیلتر فراهم نیست. برای این دستگاه تنها می‌توان چند فیلتر فلزی نصب کرد تا مانع ورود گردوغبار درشت به داخل یونیت شد. اما دستگاه هواساز امکان نصب انواع فیلتر هپا (Heap) و اولپا (Ulpa) را دارد و با این ویژگی، هوای وارد شده به دستگاه تا حد زیادی تمیز و پاکیزه می‌شود.

تفاوت چیلر و داکت اسپلیت در مصرف برق

مصرف برق چیلر و داکت اسپلیت با یکدیگر متفاوت است و معمولاً چیلر کمترین مقدار برق را مصرف می‌کند. به‌عنوان‌مثال، اگر یک دستگاه چیلر به مدت 14 ساعت به‌طور پیاپی کار کند، برق مصرفی آن از داکت اسپلیت کمتر است. دلیل این امر این است که در طول تمام مدت کارکرد، تمامی کمپرسورهای چیلر روشن نمی‌باشند؛ به همین دلیل می‌توان نتیجه گرفت که در طول مدت زمان مشابه، مصرف برق چیلر معمولاً حدود 30 تا 40 درصد کمتر از داکت اسپلیت است.

تفاوت چیلر و داکت اسپلیت چیست؟

بررسی تفاوت قیمتی چیلر و داکت اسپلیت

قیمت و هزینه چیلر و داکت اسپلیت مهم‌ترین عامل برای انتخاب آن‌هاست. در حال حاضر برندهای مختلفی از چیلر و داکت اسپلیت در بازار موجود است که قیمت‌های متفاوتی دارند. علاوه بر خرید دستگاه، هزینه اجرا، کانال‌کشی و لوله‌کشی نیز در نظر گرفته می‌شود. هرچند هزینه اولیه خرید داکت اسپلیت کمتر است، اما باتوجه‌به نیاز به کانال‌کشی و استفاده از لوله‌های مسی، هزینه نصب و راه‌اندازی این دو دستگاه تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد.

داکت اسپلیت و چیلر به چه سیستم‌های مکملی نیاز دارند؟

تفاوت بین چیلر و داکت اسپلیت در سیستم‌های مکمل آن‌ها نیز مشهود است. در داکت اسپلیت و فن کویل، آب گرم موردنیاز خود را از موتورخانه یا پکیج می‌گیرند. فن کویل که بخش داخلی چیلر است، به کویل مجزای برای آب گرم نیاز ندارد. اگر آب ورودی فن کویل سرد باشد، هوا را سرد می‌کند و اگر آب ورودی گرم باشد، هوای محیط را گرم می‌کند. اما در داکت اسپلیت، اگر بخواهیم هوا را گرم کنیم، باید کویل مخصوص آب گرم را نصب کنیم؛ بنابراین اگر داکت اسپلیت را برای ساختمان خود انتخاب کنید، باید هزینه‌های جانبی خرید مکمل سیستم را هم در نظر بگیرید.

راهنمایی انتخاب مناسب با وجود تفاوت چیلر و داکت اسپلیت

در این مقاله، سعی کرده‌ایم تا اطلاعات کاملی درباره تفاوت‌ چیلر و داکت اسپلیت را ارائه دهیم تا به شما در انتخاب بهترین دستگاه تهویه برای ساختمان خود کمک کنیم. شما می‌توانید برای خرید انواع سیستم‌های تهویه استاندار سرمایشی و گرمایشی به شرکت کارن تهویه زاگرس مراجعه کنید. دستگاه‌های تهویه هوا این شرکت، از دستگاه‌های زنت تا روفتاپ پکیج، هرکدام مناسب برای ساختمان‌های مسکونی، ادارات، مراکز تجاری و ورزشی خاصی هستند. با کمک مشاوره کارشناسان شرکت ما، می‌توانید بهترین و مناسب‌ترین سیستم تهویه را برای ساختمان خود انتخاب کنید.

امتیاز به post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین محصولات

ارتباط با ما

مشاوره رایگان