تفاوت ایرواشر و هواساز چیست؟

تفاوت ایرواشر و هواساز

تفاوت ایرواشر و هواساز را می‌توان از هفت جهت مورد بررسی قرار داد. به طوری که برای راه‌اندازی تهویه مطبوع و تامین هوای تمیز در محیط‌های مختلف به صورت جداگانه استفاده می‌شوند. دستگاه هواساز صنعتی و ایرواشر برای نصب در محوطه‌های مسکونی و صنعتی مناسب هستند و بازدهی بالایی نیز دارند. برای آشنایی بیشتر و درک درست از تفاوت ایرواشر و هواساز در ادامه به بررسی این دو دستگاه می‌پردازیم.

ایرواشر چیست؟

ایرواشر نوعی دستگاه تهویه مطبوع است که می‌تواند با تولید رطوبت، محیط  را خنک نماید. نحوه عملکرد ایرواشر به این شکل است که نازل‌هایی با فشار زیاد آب را به داخل محفظه دستگاه اسپری کرده و از طریق عملیات انتقال حرارت بین آب و هوا محیط را خنک‌سازی نموده و هوای خنک را در محیط آزاد می‌کنند.

معرفی اجزای ایرواشر

دستگاه ایرواشر از قطعات متعددی تشکیل شده است که هر یک وظیفه خاصی دارند. از مهم‌ترین این اجزا می‌توان به الکتروموتور، فن، کویل و رطوبت‌زن اشاره کرد. ایرواشر با دستگاه هواساز صنعتی تفاوت‌هایی دارد که در این مقاله به آن‌ها پرداخته می‌شود.

دستگاه هواساز صنعتی چیست؟

هواساز به عنوان یک سیستم تهویه مطبوع در فصل‌های سرد برای گرم کردن محیط استفاده می‌شود. اساس کار دستگاه هواساز صنعتی شامل عملیات رطوبت‌گیری، هوادهی و خنک‌کاری هوا است. در این سیستم هواساز، هوا وارد دستگاه شده و بعد از تبادل و انتقال حرارت و رطوبت‌زنی، هوا از فیلترهای سیستم عبور می‌کند و به محیط انتقال داده می‌شود.

معرفی اجزای دستگاه هواساز صنعتی

دستگاه هواساز صنعتی شامل قطعاتی است که با هم می‌توانند بهترین عملکرد را ارائه دهند. قطعات سیستم ایرواشر و هواساز شبیه به هم هستند؛ ولی  دو قطعه فیلتر و دمپر فقط در هواساز وجود دارد و از این لحاظ ایرواشر و هواساز با هم تفاوت دارند. مهم‌ترین اجزای تشکیل‌دهنده دستگاه هواساز شامل فن، کویل، فیلتر، الکتروموتور و دمپر هستند.

 

7 تفاوت ایرواشر و هواساز

تا به اینجا به معرفی عملکرد و قطعات تشکیل‌دهنده دستگاه‌های هواساز و ایرواشر پرداختیم در ادامه 7 تفاوت ایرواشر و هواساز را بیان می‌کنیم.

1.تفاوت ایرواشر و هواساز در کاربرد

مهم‌ترین تفاوت ایرواشر و هواساز در ظرفیت تهویه این دو دستگاه است. امکان نصب هواساز در محیط‌های بزرگ همانند محوطه‌های صنعتی، سازمان‌های اداری، بیمارستان‌ها و مجتمع‌های مسکونی دارای آسانسور وجود دارد. همچنین به دلیل امکان کانال کشی برای هواساز در این مکان‌ها استفاده از هواساز در مقایسه با ایرواشر بهینه‌تر است؛ زیرا این قابلیت در سیستم ایرواشر وجود ندارد.

2.تفاوت ایرواشر و هواساز در عملکرد

توان عملیاتی ایرواشرها نسبت به دستگاه هواساز صنعتی محدودتر است؛ به همین دلیل برای نصب در آپارتمان‌ها که مساحت کمتری دارند مناسب‌تر می‌باشند.

3.فرق دستگاه هواساز صنعتی و ایرواشر در گرمایش

در ایرواشر عملیات رطوبت‌زنی  و سرمایش در داخل محفظه صورت می‌گیرد. همچنین برای استفاده از ایرواشر به منظور گرم کردن محیط باید اتصال کویل به پکیج دراین دستگاه انجام شود. چنانچه بخواهیم از هواساز برای گرمایش استفاده کنیم باید آن را به منابع تولید حرارت مثل دیگ بخار یا بویلر متصل نماییم تا با ورود آب داغ یا بخار به کویل‌ها، دمای هوای تولید شده در دستگاه افزایش یابد.

4.تفاوت ایرواشر و هواساز در سرمایش

یک تفاوت ایرواشر و هواساز بیشتر بودن میزان کاهش دما در سیستم هواساز در مقایسه با ایرواشر به دلیل تبرید تراکمی به جای تبرید تبخیری است. در دستگاه هواساز صنعتی عملیات سرمایشی توسط کویل‌های برودتی به موتورخانه و چیلرها صورت می‌گیرد؛ در حالی که این کار در ایرواشر به روش تبخیری انجام می‌شود.

برای تولید حرارت و برودت در سیستم هواساز نیاز به دیگ آب گرم و چیلر است؛ ولی در ایرواشر برای تولید گرما، فقط باید دیگ آب گرم وجود داشته باشد. کار رطوبت‌زنی  در سیستم ایرواشر با استفاده از آب پودر شده (آب توسط نازل‌های تزریق‌کننده آب با فشار بالا روی جریان هوایی که از دستگاه عبور می‌کند اسپری شده و به صورت ذرات پودری شکل در می‌آید) انجام شده و سپس هوا را به محیط انتقال می‌دهد؛ اما در دستگاه هواساز هوا بعد از گرم و سرد شدن به محیط منتقل می‌شود.

 

5.تفاوت ایرواشر و هواساز از نظر کنترل رطوبت

میزان توانایی این دو دستگاه در کنترل رطوبت هوا متفاوت است؛ به طوری که عملیات رطوبت‌زنی  در ایرواشر به صورت پاشیدن قطرات آب به هوا است و دستگاه نمی‌تواند رطوبت را کاهش دهد و تنها قادر به افزایش رطوبت است. با توجه به این امر ایرواشر برای تهویه محیط در مناطق شرجی و مرطوب مناسب نخواهد بود. در حالی که دستگاه هواساز صنعتی قادر به رطوبت‌زنی و رطوبت‌زدایی است و می‌توان در هر شرایط آب و هوایی و رطوبتی از آن استفاده کرد. میزان کنترل رطوبت در هواساز زیاد بوده و کاربرد خوبی در فضاهای مرطوبی مثل تهویه هوای استخر دارد.

6.تفاوت ایرواشر و هواساز در فیلتراسیون

یک تفاوت ایرواشر و هواساز در عمل فیلتراسیون است؛ در ایرواشر فیلتراسیون به صورت معمولی صورت می‌گیرد و فقط می‌تواند ذرات درشت آلودگی و گرد و غبار را از هوا جدا کند. در صورتی که دستگاه هواساز قادر به تصفیه آلودگی‌های درشت، میکروارگانیسم‌ها، بوهای ناخوشایند و ذرات ریز آلاینده‌ها نیز است. در کلان شهرها میزان آلودگی بالا رفته و باعث شده نیاز به تامین هوای پاک و تصفیه شده افزایش یابد و خرید این نوع هواساز محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

7.مقایسه قیمت دستگاه هواساز صنعتی با ایرواشر

قیمت دستگاه هواساز نسبت به ایرواشر بیشتر است؛ این امر مهم‌ترین تفاوت ایرواشر و هواساز می‌باشد. علت این تفاوت قیمت به دلیل وجود ویژگی‌هایی مثل راندمان بالاتر، حجم هوادهی بیشتر، فیلترهای قوی‌تر و حرفه‌ای‌تر ظرفیت بالاتر، قابلیت رطوبت‌زنی  و رطوبت‌زدایی در هواساز است. چنین قابلیت‌هایی در هواساز سبب شده کیفیت خروجی هوا نسبت به ایرواشر بهتر باشد و تفاوت قیمت این دو دستگاه برای مصرف‌کننده توجیه‌پذیر شود.

جمع بندی

دستگاه هواساز صنعتی و ایرواشر دو سیستم تهویه مطبوع هستند که هر یک دارای کاربردها و عملکرد خاصی هستند. در این مقاله با 7 تفاوت ایرواشر و هواساز شامل عملکرد، کاربرد، کنترل رطوبت، عملیات گرمایشی و سرمایشی و تفاوت در قیمت این دو دستگاه آشنا شدیم.

دلیل تفاوت قیمت میان دستگاه هواساز و ایرواشر به ویژگی‌های منحصر به فرد هرکدام برمی‌گردد. دستگاه هواساز با راندمان بالاتر، حجم هوادهی فراوان، ویژگی‌های فیلتراسیون بهتر و توانایی در کنترل رطوبت، تجربه بهتری از تهویه مطبوع ارائه می‌دهد.عملکرد بهتر و استفاده از فناوری‌های پیشرفته باعث افزایش قیمت دستگاه هواساز شده است. این تفاوت‌ها به مصرف‌کننده امکان انتخاب بین دستگاه‌هایی با کارایی مختلف می‌دهد.

ایرواشر معمولاً به فیلتراسیون معمولی را انجام می‌دهد و تنها به جداسازی ذرات درشت محدود می‌شود. به عبارت دیگر، این دستگاه‌ها توانایی کنترل و حذف میکروارگانیسم‌ها و بوهای ناخوشایند را ندارند. از طرفی، دستگاه هواساز با امکانات پیشرفته فیلتراسیون، آلودگی‌های هوا را از درشت‌ترین ذرات گرد و غبار تا میکروب‌ها و بوهای ناخوشایند با کارایی بالاتری حذف می‌کند، که این توانایی بر تفاوت قیمت بین این دو دستگاه تأثیر گذار است

در ایرواشر، سرمایش از طریق تبرید تراکمی انجام می‌شود، که این روش بهبود کارایی انرژی را فراهم می‌کند. در هواساز، برای سرمایش و گرمایش از کویل‌های برودتی، دیگ آب گرم و چیلر استفاده می‌شود. این تنوع در روش‌های حرارتی باعث تأثیر متفاوت در عملکرد و کارایی دستگاه‌ها می‌شود و این تفاوت‌ها نقش مهمی در تعیین عملکرد واحدهای تهویه مطبوع دارند.

امتیاز به post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین محصولات

ارتباط با ما

مشاوره رایگان